Files for the past, present & future

City/Technology/Music/Auto/People/Arts

Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2013

Αυτοκίνητο της χρονιάς. Ιστορική αναδρομή (δεκαετία '80)

Συνέχεια της ιστορική αναδρομής στο θεσμό του "Αυτοκινήτου της Χρονιάς", ο οποίος φέτος θα συμπληρώσει 50 χρόνια. Μετά από μια σύντομη αναφορά για τη διοργάνωση καθώς και  τα αυτοκίνητα που κέρδισαν τον πολυπόθητο τίτλο τη δεκαετία του '60  & του '70, προχωράμε στη δεκαετία του '80.
Το 1980 οι Ιταλοί επανέρχονται, αυτή τη φορά με τη Lancia Delta να εκλέγεται ως "Αυτοκίνητο της Χρονιάς". Το κομψό 5θυρο μικρομεσαίο διέθετε εξαιρετικό κράτημα στο δρόμο. Αποτέλεσε τη βάση για μια θρυλική αγωνιστική πορεία, με τις HF Integrale να γράφουν ιστορία στα ράλλυ αλλά και με τις αντίστοιχες πολιτικές εκδόσεις. Σχεδιάστηκε από τον Ιταλό σχεδιαστή Giorgetto Giugiaro. Αρχικά η Delta φόραγε κινητήρες 1.300 & 1.500 κ.εκ. (75 & 85 ίππων αντίστοιχα), χωρίς ιδιαίτερη έμφαση στις επιδόσεις.  
Lancia Delta.

Το 1981 "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" είναι, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά -από το 1979- ένα μικρομεσαίο hatchback. To Ford Escort 3ης γενιάς. Το νέο μοντέλο διέθετε πλέον τη κίνηση εμπρός και ήταν διαθέσιμο σε 3θυρες & 5θυρες hatchback εκδόσεις αλλά και σε station wagon. Ο βασικός κινητήρας ήταν στα 1.100 κ.εκ. και αποτέλεσε μια μεγάλη εμπορική επιτυχία και στην Ελλάδα.
Το Escort εξελέγη με 326 βαθμούς, ενώ στη δεύτερη θέση ήρθε το μικρό Fiat Panda με 308 βαθμούς.
Στην ίδια κατηγορία ανήκε και το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1982. Ήταν το Renault 9, ένα μικρομεσαίο οικογενειακό με κλασικό τετράθυρο αμάξωμα. Είχε παρουσιαστεί το 1981 ως αντικαταστάτης του Renault 14, ενός 5θυρου hatchback που όμως δεν είχε ιδιαίτερη επιτυχία. Αντίθετα το "9" αποτέλεσε ένα πολύ επιτυχημένο αυτοκίνητο. Το 1982 ήταν το πρώτο σε πωλήσεις εισαγόμενο αυτοκίνητο στη Δ. Γερμανία. Μεγάλη εμπορική επιτυχία είχε και στην Ελλάδα. 
Ford Escort 3ης γενιάς: το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1981.

Renault 9. "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1982.

1983. Η χρονιά του Audi 100. To μεγάλο αυτοκίνητο με τη μπροστινή κίνηση και τον εξαιρετικά αεροδυναμικό σχεδιασμό του, διέθετε ως βάση έναν κινητήρα 1.800 κ.εκ. αλλά σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι μεγαλύτεροι σε κυβισμό, 5κύλινδροι κινητήρες. Το "100" κέρδισε τον τίτλο με 410 βαθμούς, ενώ το επίσης αεροδυναμικό Ford Sierra ήρθε στη δεύτερη θέση με 386 βαθμούς.
Η Fiat είχε κερδίσει για τελευταία φορά τον τίτλο "Car of the Year" το 1972 με το "127". Το 1984, δώδεκα χρόνια μετά, η ιταλική εταιρία επανέρχεται. Αυτή τη φορά "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" ήταν το Uno, o αντικαταστάτης του "127". Η Fiat απλά έκανε αυτό που ήξερε να κάνει πολύ καλά. Παρουσίασε ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης με σύγχρονη σχεδίαση, καλούς χώρους, ασφαλή οδική συμπεριφορά, πρακτικό και ιδιαίτερα προσιτό. Το Uno ήρθε πρώτο με 346 βαθμούς, ενώ δεύτερο ήρθε το Peugeot 205 με 325 βαθμούς και τρίτο το VW Golf στη 2η γενιά του με 156 βαθμούς.
Αudi 100 3ης γενιάς. "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1983
Το πολύ επιτυχημένο Fiat Uno ήταν το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1984.

Το 1985 είναι, για πρώτη φορά, η σειρά της Opel. "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" το Opel Kadett, που είχε παρουσιαστεί το καλοκαίρι του 1984 και αποτελούσε τη 5η γενιά του μοντέλου. Το Kadett είχε υιοθετήσει τη μπροστινή κίνηση ήδη από τη 4η γενιά του, το 1979, αλλά το νέο μοντέλο ήταν σημαντικά αναβαθμισμένο σε όλους τους τομείς. Εντύπωση εκείνη την εποχή προκαλούσε ο αεροδυναμικός σχεδιασμός του με τις έντονες καμπύλες. Στην Ελλάδα κυκλοφόρησε με το μοτέρ των 1.200 κ.εκ αλλά στο εξωτερικό η βάση ήταν στα 1.300 κ.εκ. Εκτός από τις 3θυρες & 5θυρες hatchback εκδόσεις, ήταν διαθέσιμο και σαν station wagon ενώ λίγο αργότερα παρουσιάστηκε και μια έκδοση με κλασικό τετράθυρο αμάξωμα. 
Opel Kadett E (5ης γενιάς).

Η Ford κερδίζει ξανά τον τίτλο για το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" το 1986 με το μεγάλο οικογενειακό Scorpio. Ο αντικαταστάτης του Granada είχε 5θυρο αμάξωμα, κάτι όχι ιδιαίτερα διαδεδομένο στη κατηγορία και ήταν ένα πολύ ευρύχωρο αυτοκίνητο. Η βασική έκδοση είχε κινητήρα 1.800 κ.εκ. ενώ η κρυφαία διέθετε έναν V6 2.900 κ.εκ. Το Scorpio διέθετε καλό εξοπλισμό με στάνταρ διαθέσιμο το ABS ένα στοιχείο που ήταν εξαιρετικά σπάνιο εκείνη την εποχή σε αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής. 
Η νίκη ήρθε για το Scorpio με 337 βαθμούς ενώ δεύτερο ήρθε το μικρό Lancia Y10 με 291 βαθμούς.
Δεύτερος τίτλος για την Opel μέσα σε μόλις δυο χρόνια, με το Opel Omega να είναι το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1987. Είχε παρουσιαστεί το Σεπτέμβριο του 1986 ως αντικαταστάτης του ξεπερασμένου Rekord. Η κίνηση του νέου μοντέλου εξακολουθούσε να μεταδίδεται στους πίσω τροχούς, αλλά ήταν ένα σύγχρονο στη σχεδίαση αυτοκίνητο με μεγάλους χώρους, άνετο και με κορυφαία αεροδυναμική (0.28). Ο βασικός κινητήρας ήταν στα 1.800 κ.εκ αλλά υπήρχε μια μεγάλη γκάμα από μεγαλύτερους κινητήρες 4 ή 6 κυλίνδρων. 
Ford Scorpio. "Car of the Year" 1986.
Opel Omega. "Car of the Year" 1987.

Το 1988 "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" εξελέγη το Peugeot 405. Το μεσαίο οικογενειακό έτυχε θερμής υποδοχής από τον ευρωπαϊκό τύπο και κυριολεκτικά σάρωσε, κερδίζοντας τον τίτλο με 464 βαθμούς. Η διαφορά από το δεύτερο Citroen AX ήταν μεγάλη, εφόσον το μικρό γαλλικό συγκέντρωσε μόλις 252 βαθμούς. Αποτέλεσε τη κορυφαία επιλογή για 54 δημοσιογράφους από τους συνολικά 57 της επιτροπής! 
Η Fiat έβαλε ακόμα ένα βραβείο στη συλλογή της με το Tipo να είναι το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1989. Η σύγχρονη γραμμή του σε συνδυασμό με τους καλούς χώρους για επιβάτες και την ασφαλή οδική συμπεριφορά του το έκαναν να μοιάζει σαν τη προφανή επιλογή για τον τίτλο από τους δημοσιογράφους-κριτές. Το Tipo συγκέντρωσε συνολικά 356 βαθμούς ενώ στη δεύτερη θέση ήρθε το Opel Vectra με 261 βαθμούς. 
Peugeot 405. "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1988 και το μοντέλο με τη μεγαλύτερη βαθμολογία στην ιστορία του θεσμού (464 βαθμοί)
Το Fiat Tipo ήταν το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" το 1989. H ιταλική εταιρία κέρδιζε για 5η φορά τον τίτλο. 



Billy.
(photos αρχείο Billy Files)








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου