Files for the past, present & future

City/Technology/Music/Auto/People/Arts

Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2013

Αυτοκίνητο της χρονιάς. Ιστορική αναδρομή (δεκαετία '60)

Ο θεσμός για το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" ("Car of the Year") ξεκίνησε στην Ευρώπη το 1964. Τη διοργάνωση έχουν αναλάβει περιοδικά αυτοκινήτου από διάφορες χώρες με δημοσιογράφους του χώρου να ψηφίζουν για το καλύτερο, κατά την άποψή τους, αυτοκίνητο.
Για το 2014, στην επιτροπή λαμβάνουν μέρος 58 δημοσιογράφοι από 22 ευρωπαϊκές χώρες. Την Ελλάδα εκπροσωπεί εδώ και πολλά χρόνια το περιοδικό "4Τροχοί", αρχικά με τον Κώστα Καββαθά, πιο πρόσφατα με τον Στρατή Χατζηπαναγιώτου .
Για να είναι υποψήφιο για τον τίτλο ένα αυτοκίνητο θα πρέπει να έχει παρουσιαστεί μέσα στους 12 μήνες που έχουν προηγηθεί, να πρόκειται για πραγματικά νέο μοντέλο και όχι απλά για κάποια ανανεωμένη έκδοση, να διατίθεται σε τουλάχιστον 5 ευρωπαϊκές χώρες τη περίοδο της ψηφοφορίας και να έχει προοπτικές για πωλήσεις τουλάχιστον 5.000 μονάδων ετησίως.
Η Γερμανία, η Αγγλία, η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία, διαθέτουν το μεγαλύτερο αριθμό δημοσιογράφων σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες, από έξι η κάθε μία. .
Τα κριτήρια που ισχύουν, έχουν να κάνουν με το σχεδιασμό, την άνεση, την οδική συμπεριφορά, τη λειτουργικότητα, την ασφάλεια, τις επιδόσεις, την οικονομία και, πλέον, τη φιλικότητα προς το περιβάλλον.
Με την ανάδειξη του "Αυτοκινήτου της Χρονιάς" για το 2014, ο θεσμός συμπληρώνει αισίως τα 50 χρόνια. Φέτος οι εφτά υποψηφιότητες που επικράτησαν, από τις συνολικά 30, θα δώσουν τη μάχη για τον πολυπόθητο τίτλο. Πρόκειται για τα BMW i3, Citroen C4 Picasso, Mazda 3, Mercedes S-Class, Peugeot 308, Skoda Octavia και Tesla Model S. Τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν στο Σαλόνι της Γενεύης (όπως ισχύει από πέρσι), τον Μάρτιο του 2014.
Ποια ήταν όμως τα αυτοκίνητα που επικράτησαν όλα τα προηγούμενα χρόνια, από τη δεκαετία του '60?
Το πρώτο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς", το 1964, ήταν το Rover 2000 (P6). To μεγάλο βρετανικό saloon (με μήκος λίγο πάνω από τα 4.5 μέτρα) είχε βασικό κινητήρα 2.000 κ.εκ., με ανεξάρτητη ανάρτηση και δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς,
Το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" του 1964. Rover 2000 

Την επόμενη χρονιά, 1965, τον τίτλο θα κερδίσει ξανά ένα βρετανικό αυτοκίνητο, το Austin 1800. Στο οικογενειακό μοντέλο των 4.2 μέτρων, είχαν μεταφερθεί οι τεχνικές λύσεις των μικρότερων Mini και 1100. Μπροστινή κίνηση και εγκάρσια τοποθετημένος κινητήρας, ενώ πρόσφερε καλούς χώρους. Ο Alec Issigonis ήταν και σε αυτή τη περίπτωση ο υπεύθυνος σχεδιασμού. 

To 1966 ήταν η σειρά των Γάλλων. Τον τίτλο κέρδισε η Renault με το μεσαίο "16", ένα οικογενειακό μοντέλο με 5θυρο αμάξωμα, κάτι ασυνήθιστο για εκείνη την εποχή. Στη δεύτερη θέση, με μικρή διαφορά από το Renault, τερμάτισε η Rolls Royce Silver Shadow (!) ένα αυτοκίνητο για πολύ λίγους.
Η Fiat ακολουθεί το 1967 κερδίζοντας το πρώτο της τίτλο το με το "124" που αποδείχθηκε μεγάλη εμπορική επιτυχία και στη χώρα μας. Με αμάξωμα 4.04 μέτρων, πρόσφερε καλούς χώρους για επιβάτες και αποσκευές, ενώ διέθετε τέσσερα δισκόφρενα. Ο βασικός κινητήρας του προσιτού ιταλικού οικογενειακού ήταν στα 1.200 κ.εκ. με απόδοση 60 ίππων. 
Το Renault 16 ήταν το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1966.

Το πρώτο ιταλικό αυτοκίνητο που κέρδισε τον τίτλο ήταν το Fiat 124, το 1967.

To 1968 είναι η χρονιά των Γερμανών, για πρώτη φορά από τη καθιέρωση του θεσμού. Νικητής το NSU Ro80. Το αυτοκίνητο με το μεγάλο αμάξωμα των 4.78 μέτρων διέθετε μια σειρά από στοιχεία που εντυπωσίασαν. Πρώτα απ'όλα η αεροδυναμική του σχεδίαση. Επίσης ο κινητήρας Wankel που το κινούσε, απόδοσης 115 ίππων από συνολικά 995 κ.εκ.. Άλλα τεχνικά χαρακτηριστικά που δεν άφησαν ασυγκίνητους τους κριτές, ήταν η μπροστινή κίνηση (κάτι όχι δεδομένο εκείνη την εποχή), η ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς καθώς και το ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 3 σχέσεων. Δυστυχώς, λόγω προβλημάτων αξιοπιστίας του κινητήρα, το Ro80 δεν έγινε εμπορική επιτυχία αν και έμεινε στη παραγωγή για περίπου μια δεκαετία, μέχρι το 1977, οπότε και η NSU σταμάτησε τη παραγωγή αυτοκινήτων. 
Το NSU Ro80 ήταν ένας σχεδιαστικός θρίαμβος όταν παρουσιάστηκε, το 1967, όμως οδήγησε την εταιρία στη καταστροφή. Αποδείχθηκε αναξιόπιστο, καθόλου οικονομικό, ενώ επιπλέον δεν ήταν ένα φθηνό αυτοκίνητο. Στην Ελλάδα κόστιζε περισσότερο από μια Mercedes 200. 

Oι Γάλλοι επανέρχονται ως νικητές το 1969, αυτή τη φορά με τη Peugeot να κερδίζει τον τίτλο με το μεσαίο οικογενειακό "504". Με κομψό αμάξωμα 4.49 μέτρων σχεδιασμένο από τον Ιταλό σχεδιαστή Pininfarina, διέθετε ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς, καλή οδική συμπεριφορά ενώ ήταν διαθέσιμο και με τέσσερα δισκόφρενα. Η μετάδοση της κίνησης γινόταν στους πίσω τροχούς. Ο βασικός κινητήρας ήταν 1.800 κ.εκ (προαιρετικά διαθέσιμος με ψεκασμό). Έμεινε στη παραγωγή μέχρι το 1983. 
Peugeot 504. Car of the Year 1969.




Βilly
(photos αρχείο Billy Files)





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου