Στο χώρο της
μουσικής η Μ. Βρετανία θεωρείται παραδοσιακά μια μεγάλη δύναμη. Δεκάδες θρυλικά
ονόματα καλλιτεχνών προέρχονται από εκεί, κατακτώντας όλο τον κόσμο. Έτσι η
Βρετανία ήταν για πολλά χρόνια η ναυαρχίδα της γηραιάς ηπείρου στα μουσικά
πράγματα. Όμως εκτός από την μουσική παραγωγή καθαυτή, σημαντική απήχηση είχε
και ο κατάλογος επιτυχιών της Βρετανίας (δηλαδή το single chart). Η επιρροή
που διέθετε το chart της Βρετανίας ήταν καθοριστική. Ήταν πολύ σημαντικό ένα τραγούδι να γίνει
επιτυχία εκεί (όπως και στις Η.Π.Α).
Πότε
ξεκίνησε, όμως, η ιστορία του UK chart?H αρχή έγινε το 1952, όταν στις 14 Νοεμβρίου, δημοσιεύεται ο πρώτος κατάλογος επιτυχιών.
Εμπνευστής του ήταν ο Maurice Kinn, ο οποίος τον Μάρτιο του 1952 κυκλοφορεί το μουσικό περιοδικό New Musical Express (αργότερα γνωστό ως NME).
O Κinn παρακολουθούσε με ενδιαφέρον το αμερικάνικο chart του Billboard. Έτσι αποφάσισε, μαζί με τον Percy Dickins και τον Ray Sonin, πως θα ήταν καλή ιδέα να προωθήσουν ένα αντίστοιχο chart που θα αντιπροσωπεύει τις πωλήσεις δίσκων στη Βρετανία.
Λόγω του μικρού αριθμού σε νέες κυκλοφορίες αρχικά το chart ήταν ένα top 15.
Ο πρώτος καλλιτέχνης που ανέβηκε στο Νο1 του UK chart ήταν ο Αμερικανός Al Martino με το τραγούδι “Here In My Heart”, στις 14/11/1952.
Μάλιστα με τη παραμονή του στη κορυφή για 9 εβδομάδες, ήταν και το μοναδικό Νο 1 τραγούδι για το 1952.
Η επιτυχία
του chart ήταν
εμφανής από την αρχή με αποτέλεσμα αργότερα και άλλοι οργανισμοί να δημοσιεύουν
δικούς τους καταλόγους επιτυχιών. Με την
αύξηση στις κυκλοφορίες και στις πωλήσεις των δίσκων, το chart του NME έχει επεκταθεί σε top 30 και, το 1960, το Record Retailer (αργότερα Music Week) δημοσιεύει το top 50. Το 1969 η British Market Research Bureau (BMRB) ξεκινάει να συλλέγει στοιχεία από
περίπου 250 καταστήματα δίσκων από όλη τη χώρα ώστε να δημιουργήσει το επίσημο UK single chart, το οποίο θα χρησιμοποιείται από το BBC και από τα δισκοπωλεία. Το top 50 επεκτείνεται σε top 75 το 1978 και όταν η εταιρία Gallup αντικαθιστά την BMRB στη συλλογή στοιχείων των πωλήσεων
δίσκων, επεκτείνεται περεταίρω, σε top 100. Μέχρι τα
μέσα της δεκαετίας του ’90 υπήρχε πλέον η δυνατότητα για συλλογή στοιχείων από περίπου
1.600 καταστήματα πώλησης δίσκων.
Με την
διάδοση του “κατεβάσματος” μουσικής σε ηλεκτρονική μορφή τα δεδομένα άλλαξαν. Η
Βρετανική μουσική βιομηχανία δε θα μπορούσε να αποφύγει το μοιραίο, με
αποτέλεσμα το 2005 το BBC να μεταδώσει το τελευταίο top 40 που βασίζεται αποκλειστικά σε
πωλήσεις δίσκων. Από κει και πέρα τα downloads θα περιλαμβάνονται στις μετρήσεις για τη κατάταξη των επιτυχιών (με αυστηρούς όρους), μαζί με τις πωλήσεις των singles σε κανονική μορφή, αν και οι τελευταίες θα γνωρίσουν σημαντική μείωση τα επόμενα χρόνια, με το “digital single” να κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο.
Το πρώτο τραγούδι που κατέλαβε το Νο 1 της Μ. Βρετανίας βασισμένο στα downloads ήταν το “Crazy” των Gnarls Barkley, το 2006,ενώ με την κυκλοφορία και του cd single λίγο αργότερα, το τραγούδι παρέμεινε στη κορυφή για 9 εβδομάδες.
Τα singles με τη
μεγαλύτερη παραμονή στο No 1 του UK chart
|
||
Ημερομηνία
|
Καλλιτέχνης –
Τραγούδι
|
Εβδομάδες στο
No 1
|
Noέμ. 1952
|
Al Martino – “Here
In My Heart”
|
9 εβδομάδες
|
Απρ. 1953
|
Frankie Laine – “I
Believe”
|
9 εβδομάδες *
|
Νοέμ. 1953
|
Frankie Laine – “Answer
Me”
|
8 εβδομάδες
|
Ιαν. 1954
|
Eddie Calvert – “Oh
Mein Papa”
|
9 εβδομάδες
|
Μάιος 1954
|
Doris Day – “Secret
Love”
|
8 εβδομάδες **
|
Ιούλ. 1954
|
David
Whitfield with Chorus & Mantovani & his Orchestra – “Cara Mia”
|
10 εβδομάδες
|
Ιούλ. 1955
|
Slim Whitman – “Rose
Marie”
|
11 εβδομάδες
|
Αύγ. 1957
|
Paul Anka – “Diana”
|
9 εβδομάδες
|
Μάρ. 1958
|
Perry Como – “Magic
Moments”
|
8 εβδομάδες
|
Νοέμ. 1960
|
Elvis Presley – “It’s
Now Or Never”
|
8 εβδομάδες
|
Μάρ. 1962
|
The Shadows – “Wonderful
Land”
|
8 εβδομάδες
|
Οκτ. 1969
|
The Archies – “Sugar
Sugar”
|
8 εβδομάδες
|
Νοέμ. 1975
|
Queen – “Bohemian
Rhapsody”
|
9 εβδομάδες ***
|
Δεκ. 1977
|
Wings – “Mull Of
Kintyre" / "Girls' School”
|
9 εβδομάδες
|
Ιούν. 1979
|
John
Travolta & Olivia Newton John – “You're The One That I Want”
|
9 εβδομάδες
|
Ιούν. 1984
|
Frankie Goes To
Hollywood – “Two Tribes”
|
9 εβδομάδες
|
Ιούλ. 1991
|
Bryan
Adams – “(Everything I Do) I Do It For You”
|
16 εβδομάδες
|
Φεβ. 1992
|
Shakespear's Sister – “Stay”
|
8 εβδομάδες
|
Δεκ. 1992
|
Whitney Houston – “I
Will Always Love You”
|
10 εβδομάδες
|
Ιούν. 1994
|
Wet Wet Wet – “Love
Is All Around”
|
15 εβδομάδες
|
Απρ. 2006
|
Gnarls Barkley – “Crazy”
|
9 εβδομάδες
|
Μάιος 2007
|
Rihanna feat. Jay Z –
“Umbrella”
|
10 εβδομάδες
|
* Tο "I Believe" θα ανέβει πάλι στο Νο1 στις 3 Ιουλίου 1953 για άλλες 6 εβδομάδες και ξανά στις 21 Αυγούστου της ίδιας χρονιάς για 3 εβδομάδες. Σύνολο 18 εβδομάδες στο Νο1 της Μ. Βρετανίας.
** Το "Secret Love" της Doris Day είχε ανέβει στο Νο1 ήδη στις 16 Απριλίου του 1954 για μία (1) εβδομάδα και στις 7 Ιουλίου ανακαταλαμβάνει τη κορυφή για 8 συνεχόμενες εβδομάδες (σύνολο 9 εβδομάδες στο Νο1).
*** Το "Bohemian Rhapsody" επανακυκλοφόρησε το 1991 και ανέβηκε στη κορυφή του UK chart στις 21 Δεκεμβρίου της ίδιας χρονιάς για 5 συνεχόμενες εβδομάδες. Οι συνολικές πωλήσεις του single στη Μ. Βρετανία ξεπέρασαν τα 2.5 εκατομμύρια αντίπτυπα.
Billy.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου