H αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα πριν τον πόλεμο ήταν ακόμα
πολύ μικρή σε όγκο.
Ενώ από τα μέσα της δεκαετίας του ’20 υπήρξε μια αύξηση στην
εισαγωγή επιβατικών αυτοκινήτων, μετά το 1929 θα παρατηρηθεί μια σημαντική
κάμψη σε αυτές, αποτέλεσμα της διεθνούς οικονομικής κατάστασης η οποία επηρέαζε
και τη χώρα μας.
Το πρόβλημα θα γίνει
οξύτερο το 1932, χρονιά την οποία και εξετάζουμε εδώ. Η Ελλάδα αντιμετώπιζε
μεγάλη οικονομική ύφεση και η πτώση της αξίας της δραχμής δεν ευνοούσε τις εισαγωγές.
Έτσι το 1932 εισάγονται και πωλούνται 595 νέα οχήματα εκ των
οποίων μόλις τα 273 είναι επιβατικά αυτοκίνητα. Από τα υπόλοιπα, τα 120 είναι
λεωφορεία και τα 202 φορτηγά.
Τα περισσότερα αυτοκίνητα διέθεσε στην αγορά η Ford. Συνολικά 60 νέα επιβατικά
της εταιρίας κυκλοφόρησαν, ενώ ήταν πρώτη και στις πωλήσεις λεωφορείων και
φορτηγών.
Η δεύτερη σε προτιμήσεις στη χώρα μας το 1932 ήταν η Chevrolet, με 34 επιβατικά
αυτοκίνητα, ενώ διατηρούσε τη 2η θέση και στις άλλες κατηγορίες
οχημάτων.
Η Fiat έρχεται Τρίτη στον συνολικό αριθμό οχημάτων, αλλά διαθέτει
τον ίδιο αριθμό επιβατικών με τη Βρετανική Morris, 23 μονάδες, ενώ η Buick καταγράφει πωλήσεις 17 επιβατικών
αυτοκινήτων.
(Πηγές: αρχείο Τ.Ε.Ε. & The Henry Ford-Benson Ford
Research Center [Jan. 1933])
Η Ford κάλυψε το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς στην Ελλάδα το 1932. Στη φωτό το Model B του '32.
Η Chevrolet ήταν δεύτερη στη λίστα των πωλήσεων της εγχώριας αγοράς πριν 80 χρόνια.
Η παρουσία της Ford στην Ελλάδα ήταν παραδοσιακά σημαντική.
Το 1919 ο Ιωάννης Εμ. Κοντέλλης ανοίγει το πρώτο κατάστημα εμπορίας των αυτοκινήτων Ford στη Λέσβο, απ'όπου καταγόταν.
Ο Κοντέλλης είχε μεταναστεύσει στην Αμερική το 1907, όπου και εργάστηκε για μια εξαετία στη Ford Motor Company στο Detroit. Eκεί απέκτησε σημαντική εμπειρία.
Πολύ σύντομα, το 1921, η Ford αναθέτει στο Κοντέλλη την αντιπροσωπεία για τον Πειραιά και το 1931 για την Αθήνα.
Το 1938 η επιχείρηση μετατρέπεται σε Ανώνυμη Εταιρία. Το Σεπτέμβριο του 1940 ο Ιωάννης Κοντέλλης, ιδρυτής της εταιρίας, απεβίωσε. Τα ηνία αναλαμβάνει ο ανηψιός του Π. Βαλιάνος, όμως σύντομα η κύρηξη του πολέμου θα βάλει φρένο στις δραστηριότητες της επιχείρησης, Το απόθεμα των οχημάτων δίδεται στον Ελληνικό Στρατό ενώ κατά τη διάρκεια της κατοχής τις εγκαταστάσεις κατέλαβαν οι Γερμανοί, οι οποίοι κατέσχεσαν το απόθεμα των ανταλλακτικών.
Το Σεπτέμβριο του 1944 ο Σπύρος Παντελεημονίτης παντρέυτηκε μια από τις κόρες του ιδρυτή και με την απελευθέρωση αναλαβάνει σημαντικό ρόλο στην επαναλειτουργία της εταιρίας.
Οι δύο νεαροί, ακόμα, γιοί του Ιωάννη Κοντέλλη Μανώλης και Παύλος θα έρθουν στο προσκήνιο μετά τις σπουδές τους στο εξωτερικό, στις αρχές της δεκαετίας του '50.
Ο Μανώλης Κοντέλλης θα σπουδάσει στις Η.Π.Α. στο School for Dealers' Sons & Dealership Principles της Ford και διοίκηση επιχειρήσεων στο Wayne University του Detroit.
Ο Παύλος Κοντέλης θα σπουδάσει επίσης διοίκηση επιχειρήσεων στη Ford Αγγλίας.
Στα πρώτα χρόνια μετά τον πόλεμο οι δραστηριότητες ήταν περιορισμένες και αφορούσαν αρχικά την ανακατασκευή παλιών οχημάτων, όπως π.χ. αυτά που θα δίνονταν σε δικαιούχους αυτοκινητιστές που είχαν χάσει τα δικά τους αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια του πολέμου.
Mετά την απελευθέρωση του εμπορίου, το 1953, η Κοντέλλης Α.Ε. επικεντρώνεται και πάλι στις πωλήσεις επιβατικών και φορτηγών και στη διάθεση των ανταλλακτικών τους.
Εκτός από τις αντιπροσωπείες που είχε σε Αττική και τα νησιά του Αιγαίου , αποκτά την αντιπροσωπεία για την Πελοπόννησο και την Ήπειρο.
Το 1951 δημιουργείται άλλη μια εταιρία που έχει συνδέσει το όνομά της με τα οχήματα Ford στη χώρα μας. Είναι η ΣΤΑΚΟΡ Α.Β.Ε.Ε.Α.
Οι ιδρυτές της δεν ήταν νέοι στο χώρο αφού κύριοι μέτοχοι ήταν οι αδελφοί Κορτέση, γιοί του Μιχαήλ Κορτέση, ο οποίος παλιότερα κατασκεύαζε αμαξώματα φορτηγών και λεωφορείων σε πλαίσια Ford.
Επιπλέον το 1936 δημιούργησε την Μιχ. Κορτέσης & Υιοί με αντικείμενο την αντιπροσώπευση των τρακτέρ Fordson , αλλά και φορτηγών, λεωφορείων και επιβατικών της Ford.
H ΣΤΑΚΟΡ ανέλαβε την αντιπροσωπεία της Ford Werke A.G., δηλαδή των μοντέλων γερμανικής κατασκευής (Taunus). Αντίθετα η Κοντέλλης επικεντρώθηκε στα προϊόντα της Βρετανικής Ford.
Έως τα μέσα της δεκαετίας του '60 τα Ford θα έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό επί των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων στη χώρα μας.
Οι πωλήσεις τους ήταν από τις υψηλότερες στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του '60 ενώ η εταιρία παρέμεινε από τις δημοφιλέστερες και στις επόμενες δεκαετίες.
Για παράδειγμα, παρά το μικρό μέγεθος της αγοράς τα καθαρά κέρδη της χρήσεως του έτους 1968 για την Κοντέλλης Α.Ε. ανήλθαν στα 45.000.000 δρχ.
Διαφήμιση του Κοντέλλη για το Cortina, το 1969. Εκείνη τη χρονιά η εταιρία γιορτάζει τα 50 χρόνια παρουσίας στην αγορά. Η αρχή είχε γίνει το 1919 στη Μυτιλήνη.
Billy
(Photos -Αρχείο Billy Files)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου