Files for the past, present & future

City/Technology/Music/Auto/People/Arts

Παρασκευή 2 Ιανουαρίου 2015

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου 35 χρόνια πριν (1980)

Ιδιαίτερη χρονιά για την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, αποτέλεσε το 1980. Ήδη από τις αρχές Ιουλίου 1979 είχε επιβληθεί ο διπλασιασμός των εισφορών και η αύξηση των δασμών. Οι τιμές των περισσότερων αυτοκινήτων στη δημοφιλή κατηγορία των 1.100 κ. εκ. αυξήθηκαν κατά 50%-60% περίπου, με αποτέλεσμα την σημαντική μείωση των πωλήσεων στο 2ο εξάμηνο εκείνης της χρονιάς. Όμως, υπήρξαν επιπλέον αυξήσεις μέσα στο 1980, τον Μάρτιο (+10% κατά μέσο όρο) και τον Ιούλιο (μ.ο. +12%). Έτσι, μέσα σ’ένα χρόνο, από το καλοκαίρι του 1979 έως το καλοκαίρι του 1980, υπήρξαν συνολικές αυξήσεις  έως και 80% ή και περισσότερο στα Ι.Χ. επιβατικά!!!
Συνέπεια όλων των παραπάνω, ήταν να μειωθούν οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων κατά 60%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Συνολικά, ταξινομήθηκαν 35.728 μονάδες το 1980 στη χώρα μας, έναντι 88.372 το 1979.
Πρώτη σε πωλήσεις αναδείχθηκε η Datsun-Nissan, με 6.276 μονάδες και μερίδιο αγοράς 17.6%. Ήταν η πρώτη φορά που μια Ιαπωνική εταιρία κατακτούσε τη 1η θέση στην ελληνική αγορά. Σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός ότι τα –ήδη δημοφιλή- μικρομεσαία οικογενειακά της Datsun συναρμολογούνταν πλέον στη χώρα μας (από τον Φεβρουάριο του ’80), πράγμα που βοήθησε στις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές των μοντέλων της.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η Datsun-Nissan, ήταν μια από τις λίγες εταιρίες που αύξησε τις πωλήσεις της σε απόλυτους αριθμούς. Οι υπόλοιπες που πέτυχαν κάτι ανάλογο, ήταν οι Suzuki, Honda, Subaru και –σε μικρότερο βαθμό- η Daihatsu.
Το 1980 ήταν η πρώτη φορά όπου τα ιαπωνικής προέλευσης αυτοκίνητα ξεπέρασαν σε πωλήσεις αυτά της Δυτικής Ευρώπης. Συνολικά διατέθηκαν 17.758 μονάδες ιαπωνικών αυτοκινήτων (49.7%), έναντι 15.111 δυτικοευρωπαϊκών (42.3%). Οι πωλήσεις των προσιτών μοντέλων της Ανατολικής Ευρώπης, πάντως, παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα καταλαμβάνοντας μόλις το 6.1% της αγοράς, με 2.172 μονάδες.
Οι δέκα πρώτες σε πωλήσεις εταιρίες στην Ελλάδα, 35 χρόνια πριν, ήταν οι εξής:
Πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην Ελλάδα
 το 1980
Α/Α
ΕΤΑΙΡΙΑ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
ΠΟΣΟΣΤΟ
1
Datsun-Nissan
6.276
17.6%
2
Fiat
3.009
8.4%
3
Opel
2.963
8.3%
4
Toyota
2.597
7.3%
5
Ford
2.017
5.6%
6
Suzuki
1.980
5.5%
7
Honda
1.709
4.8%
8
Daihatsu
1.696
4.7%
9
Mitsubishi
1.618
4.5%
10
Citroen
1.617
4.5%


To 1980 οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ανήλθαν σε  6.698 μονάδες (μερίδιο 15.8%), παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, μια τάση που θα διατηρηθεί και τα επόμενα χρόνια, έως το 1986.

 Η Datsun κυριάρχησε στην Ελλάδα το 1980 και ήταν η πρώτη φορά που ιαπωνική εταιρία κατέλαβε τη πρώτη θέση των πωλήσεων στη χώρα μας. Δημοφιλή μοντέλα τα Cherry (φωτό) και Sunny. Εκείνη τη χρονιά ξεκίνησε η συναρμολόγηση τους στο εργοστάσιο της ΤΕΟΚΑΡ (Θεοχαράκης) στο Βόλο. 

Η Fiat ήρθε 2η σε πωλήσεις το 1980, με μεγάλη διαφορά πίσω από τη Datsun και με σαφώς μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, όπου η ιταλική εταιρία κυριαρχούσε στη χώρα μας. (φωτό: Fiat 127)

H Daihatsu ήταν μια από τις λίγες εταιρίες που σημείωσαν αύξηση των πωλήσεων τους  στην Ελλάδα, το 1980, κερδίζοντας την 8η θέση στη γενική κατάταξη. Ένα από τα δημοφιλή μοντέλα της εταιρίας, εκείνη την εποχή, ήταν το μικρό 5θυρο Charade, στα 1.000 κ. εκ (φωτό). Πάντως, ακόμα και αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας είχαν σημαντικές αυξήσεις στη τιμή τους, μέσα σε διάστημα λίγων μηνών. Το συγκεκριμένο μοντέλο κόστιζε 374.000 δραχμές τον Σεπτέμβριο του 1979, ενώ τον Φεβρουάριο του 1980 η τιμή του ήταν στις 389.500. Έως τον Ιούνιο του ίδιου έτους μπορούσες να το αποκτήσεις για 429.000 δρχ.!! Οι διαφορές δεν ήταν ευκαταφρόνητες, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι τέτοια μοντέλα απευθύνονταν στα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα. 



Billy
Στοιχεία: ΣΕΑΑ
(photos αρχείο BillFiles)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου