Μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, η Γερμανία ήταν μια κατεστραμμένη χώρα. Επιπλέον, βρισκόταν υπό την κατοχή των τεσσάρων μεγάλων συμμαχικών δυνάμεων (ΗΠΑ, ΕΣΣΔ, Αγγλία, Γαλλία).
Στη ζώνη κατοχής των Βρετανών βρισκόταν και το εργοστάσιο στο Wolfsburg που φυσικά είχε υποστεί και αυτό μεγάλες ζημιές. Το εργοστάσιο αυτό είχε δημιουργηθεί το 1938 με σκοπό τη κατασκευή του "αυτοκινήτου του λαού", σύμφωνα με το όραμα του Χίτλερ. Μέχρι την έναρξη του πολέμου, το 1939, είχαν κατασκευαστεί ελάχιστα αυτοκίνητα. Όμως τότε, η παραγωγή στράφηκε στη κατασκευή στρατιωτικών οχημάτων όπως το Kubelwagen , που ήταν βασισμένο στο πάτωμα και στα μηχανικά μέρη του επιβατικού μοντέλου.
H αναβίωση του εργοστασίου, οφείλεται στον Ivan Hirst, έναν αξιωματικό του Βρετανικού στρατού, που ήταν διοικητής εκεί. Τα πρώτα αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν για τις ανάγκες του προσωπικού των Άγγλων αλλά και των γερμανικών ταχυδρομείων. Το εργοστάσιο δεν διαλύθηκε για να μεταφερθεί στην Αγγλία στο πλαίσιο των πολεμικών επανορθώσεων, απλά γιατί κανείς δεν έδειξε ενδιαφέρον γι'αυτό. Η ιστορία από εκεί και πέρα είναι γνωστή. Τα Volkswagen, όπως ονομάστηκαν εκείνη την εποχή, έμελλε να γίνουν ένα από τα σύμβολα του μεταπολεμικού οικονομικού θαύματος της Δ. Γερμανίας και ένα από τα σύμβολα της αυτοκίνησης του 20ου αιώνα.
Ο έλεγχος του εργοστασίου θα περάσει στο κράτος από το 1949 υπό τη διοίκηση του Heinrich Nordhoff (ως το 1968). Επιπλέον θα αρχίσουν και οι εξαγωγές αυτοκινήτων. Εκτός από τον Σκαραβαίο (Type 1) στα τέλη του 1949 θα ξεκινήσει και η παραγωγή του ελαφρού επαγγελματικού Type 2, σε διάφορες παραλλαγές.
Η εμπορική επιτυχία δεν θα αργήσει να έρθει. Η παραγωγή του Σκαραβαίου θα φτάσει το 1 εκατομμύριο μέχρι το 1955. Το προσιτό και οικονομικό Volkswagen θα κατακτήσει τις ευρωπαϊκές αγορές και όχι μόνο.
Εξαίρεση δεν αποτέλεσε η Ελλάδα.
Στη ζώνη κατοχής των Βρετανών βρισκόταν και το εργοστάσιο στο Wolfsburg που φυσικά είχε υποστεί και αυτό μεγάλες ζημιές. Το εργοστάσιο αυτό είχε δημιουργηθεί το 1938 με σκοπό τη κατασκευή του "αυτοκινήτου του λαού", σύμφωνα με το όραμα του Χίτλερ. Μέχρι την έναρξη του πολέμου, το 1939, είχαν κατασκευαστεί ελάχιστα αυτοκίνητα. Όμως τότε, η παραγωγή στράφηκε στη κατασκευή στρατιωτικών οχημάτων όπως το Kubelwagen , που ήταν βασισμένο στο πάτωμα και στα μηχανικά μέρη του επιβατικού μοντέλου.
H αναβίωση του εργοστασίου, οφείλεται στον Ivan Hirst, έναν αξιωματικό του Βρετανικού στρατού, που ήταν διοικητής εκεί. Τα πρώτα αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν για τις ανάγκες του προσωπικού των Άγγλων αλλά και των γερμανικών ταχυδρομείων. Το εργοστάσιο δεν διαλύθηκε για να μεταφερθεί στην Αγγλία στο πλαίσιο των πολεμικών επανορθώσεων, απλά γιατί κανείς δεν έδειξε ενδιαφέρον γι'αυτό. Η ιστορία από εκεί και πέρα είναι γνωστή. Τα Volkswagen, όπως ονομάστηκαν εκείνη την εποχή, έμελλε να γίνουν ένα από τα σύμβολα του μεταπολεμικού οικονομικού θαύματος της Δ. Γερμανίας και ένα από τα σύμβολα της αυτοκίνησης του 20ου αιώνα.
Ο έλεγχος του εργοστασίου θα περάσει στο κράτος από το 1949 υπό τη διοίκηση του Heinrich Nordhoff (ως το 1968). Επιπλέον θα αρχίσουν και οι εξαγωγές αυτοκινήτων. Εκτός από τον Σκαραβαίο (Type 1) στα τέλη του 1949 θα ξεκινήσει και η παραγωγή του ελαφρού επαγγελματικού Type 2, σε διάφορες παραλλαγές.
Η εμπορική επιτυχία δεν θα αργήσει να έρθει. Η παραγωγή του Σκαραβαίου θα φτάσει το 1 εκατομμύριο μέχρι το 1955. Το προσιτό και οικονομικό Volkswagen θα κατακτήσει τις ευρωπαϊκές αγορές και όχι μόνο.
Εξαίρεση δεν αποτέλεσε η Ελλάδα.
Τα πρώτα αυτοκίνητα έρχονται επισήμως στη χώρα μας μέσω της "ΙΜΠΕΞ Εισαγωγαί-Εξαγωγαί Α.Ε", με έδρα επί της Γ' Σεπτεμβρίου 26. Σύντομα, το 1954, την αντιπροσωπεία VW αναλαμβάνει η "Αφοι Πανά & Σία Ο.Ε.", στην Ιερά Οδό 64. Την επιχείρηση είχαν δημιουργήσει οι αδελφοί Ευστράτιος και Παναγιώτης Πανάς, όμως συμμετείχε και ο Πέτρος Ταγκαλάκης (μέσω της Π. Ταγκαλάκης Α.Ε) γνωστός και από τη κατασκευή αμαξωμάτων (κυρίως λεωφορείων).
Η έδρα της θα μεταφερθεί στη Λεωφ. Συγγρού 226 στα τέλη του 1959 ενώ μια πενταετία αργότερα, στα τέλη του 1964 θα μεταφερθεί εκ νέου στη Ιερά Οδό 131.
Στην ελληνική αγορά, η Volkswagen διαθέτει ήδη σημαντική παρουσία από τη δεκαετία του '50, όμως η δεκαετία του '60 θα αποδειχθεί ιδιαιτέρως δυναμική για τη γερμανική εταιρία. Τα αυτοκίνητα της στη χώρα μας θα είναι από τα πλέον δημοφιλή καθ'όλη τη διάρκεια των 60s, όπως και σε πολλές άλλες αγορές διεθνώς. Βέβαια σημαντική παρουσία διαθέτει και στα επαγγελματικά οχήματα.
Αν και ο Σκαραβαίος πρωταγωνιστούσε στις πωλήσεις της VW, υπήρξαν διαθέσιμα όλα τα μοντέλα της όπως το Karmann Ghia Coupe και τα 1500 & 1600 (Type 3) σε όλες τις παραλλαγές τους.
Η Volkswagen ήταν μια από τις δημοφιλέστερες εταιρίες στη χώρα μας κατά τη δεκαετία του '60. Χάρη στον Σκαραβαίο κατάφερε να φτάσει μέχρι και στη πρώτη θέση των πωλήσεων.
Εκείνη την εποχή η εταιρία διαθέτει και μια σειρά από εξουσιοδοτημένα συνεργεία. Ένα από αυτά διατηρεί η Π. Ταγκαλάκης Α.Ε. στην Ιερά Οδό 64. Η "Π. Ταγκαλάκης" θα εξακολουθήσει να δίνει το παρόν στην εμπορία, συντήρηση και διάθεση ανταλλακτικών των αυτοκινήτων VW μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '80.
Επίσης, ήδη από τη δεκαετία του '60 η εδώ αντιπροσωπεία διοργάνωνε τεχνικά σεμινάρια για μηχανικούς αυτοκινήτων.
Με την είσοδο του 1971, η Volkswagen στην Ελλάδα έχει αλλάξει χέρια. Πλέον τα προϊόντα της θα εκπροσωπεί η Kosmocar A.E. Η επιχείρηση ιδρύθηκε το 1970 με κεφάλαιο 12.000.000 δραχμών και μερικά χρόνια αργότερα ανέλαβε επίσης τα αυτοκίνητα της Audi.
Τη ίδια εποχή στη Θεσσαλονίκη την αντιπροσωπεία έχει η "Ε.Τ.Ε.Α Ε.Π.Ε". Από 1/1/1974 στο εκεί δίκτυο θα προστεθεί η "ΜΑΝΔΥΛΑΣ Α.Ε". με έδρα επί της Βασ. Κωνσταντίνου 55.
Αν και ως τότε η VW εξακολουθεί να διαθέτει σαν βασικό μοντέλο τον ξεπερασμένο-πλέον- Σκαραβαίο, συνεχίζει να βρίσκεται μέσα στη πρώτη τετράδα των πωλήσεων μέχρι και το 1972.
Πάντως τα νεότερα μοντέλα εκείνης της εποχής, όπως το τετράθυρο Κ70 στα 1.600 κ.εκ. δε θα γνωρίσουν επιτυχία.
Από τα μέσα της δεκαετίας του '70 και μετά, η VW διαθέτει πλέον μια σειρά από σύγχρονα μοντέλα, με τον Σκαραβαίο να έχει μπει στο περιθώριο. Αιχμή αποτελούσε το μικρομεσαίο Golf, με βασικό κινητήρα στα 1.100 κ.εκ. (50 ίππων) και αμάξωμα hatchback 3 ή 5 θυρών. Το μοντέλο αυτό έκανε αισθητή τη παρουσία του και στην ελληνική αγορά, όμως παρά το γεγονός ότι η εταιρία είχε μια ολοκληρωμένη γκάμα με νέα μοντέλα (Polo, Golf, Passat, Scirocco), στο δεύτερο μισό της δεκαετίας τα ποσοστά της είχαν μειωθεί.
VW Golf 1ης γενιάς.
Πάντως δυναμική παρουσία εξακολουθούσε να έχει στα επαγγελματικά οχήματα, με τα ελαφρά φορτηγά της. Επιπλέον, στις αρχές της δεκαετίας του '80 μπήκε και στην αγορά του ταξί με ιδιαίτερη επιτυχία, χάρη στο Jetta 1.600 diesel.
Στα 80s η VW γνώρισε στη χώρα μας σημαντικές αυξομειώσεις στις πωλήσεις της, όσον αφορά τα επιβατικά, με καλύτερη χρονιά το 1985 που κατέκτησε μερίδιο 7.3% και ήρθε στη 4η θέση. Δημοφιλέστερο μοντέλο της αποτελούσε με διαφορά το Golf , στη 2η γενιά κατά κανόνα με τον κινητήρα των 1.050 κ.εκ.
Από τα μέσα της δεκαετίας του '90 στα επιτυχημένα της μοντέλα προστέθηκε και το Polo, στη 3η γενιά του μοντέλου και συνεχίζει να είναι ως τις μέρες μας, στη 5η γενιά του.
Σήμερα τη Volkswagen στην Ελλάδα εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει η Kosmocar Α.Ε. (όπως και τα Audi) και η εταιρία είναι τα τελευταία χρόνια σταθερά στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων.
Η 3η γενιά του VW Polo, που παρουσιάστηκε στα τέλη του 1994, ήταν αυτή που κατέστησε το συγκεκριμένο μοντέλο ως ένα από τα best sellers στη χώρα μας. Αντίθετα, οι προηγούμενες γενιές δεν είχαν ιδιαίτερη παρουσία στην εγχώρια αγορά. Η 1η γενιά Polo παρουσιάστηκε το 1975 και η δεύτερη το 1981 (με μια ανανέωση το 1990).
Billy
(έρευνα Billy)
(photos αρχείο Billy Files)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου