Στο τρίτο (και τελευταίο) μέρος για τα αυτοκίνητα του "ανατολικού μπλοκ"¨στην Ελλάδα, θα δούμε όλες τις υπόλοιπες εταιρίες που έκαναν την εμφάνισή τους κατά καιρούς στους ελληνικούς δρόμους.
Wartburg (Aνατολική Γερμανία): Η Wartburg ήταν ακόμα μια εταιρία της Ανατολικής Ευρώπης, που έδινε το παρόν στην εγχώρια αγορά από τη δεκαετία του '50. Χωρίς να έχει ιδιαίτερη επιτυχία στη χώρα μας στα πρώτα χρόνια, η παρουσία της στην αγορά διήρκεσε έως το τέλος της δεκαετίας του '80. Πάντως, ουδέποτε η Warburg ανέπτυξε τη δυναμική που είχαν άλλες "ανατολικές" εταιρίες.
H ιστορία της Wartburg ξεκίνησε μετά τον 2ο Π.Π., όταν οι Σοβιετικοί παρέδωσαν στο κράτος της Ανατολικής Γερμανίας το εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων του Eisenach. Aυτό, πριν τον πόλεμο ανήκε στη BMW και κατά το τέλος του πολέμου βρισκόταν στη ζώνη κατοχής των Σοβιετικών της ηττημένης Γερμανίας. Το πρώτο νέο μοντέλο που παρήχθη εκεί, το 1956, ήταν το Wartburg (μοντέλο 311).
Η πρώτη αντιπροσωπεία της Wartburg στην Ελλάδα, τη δεκαετία του '50, ήταν η "ΕΤ.Ε.Α. Ο.Ε." (Εταιρία Εμπορίας Αυτοκινήτων) επί της Λ. Συγγρού 16-18. Το αυτοκίνητο ήταν τετράθυρο οικογενειακό, όμως ακολούθησαν και άλλοι τύποι αμαξωμάτων. Ο κινητήρας του ήταν αρχικά ένας τρικύλινδρος, δίχρονος 900 κ.εκ. που προερχόταν από τη DKW. Aργότερα, το 1962, ο κυβισμός του αυξήθηκε στα 992 κ.εκ.
Ο δίχρονος κινητήρας θα κινεί τα Wartburg μέχρι λίγο πριν το τέλος τους (μόνο τα τελευταία χρόνια αντικαταστάθηκε από ένα τετρακύλινδρο σύνολο της VW). Γνωστότερα στους περισσότερους είναι τα Wartburg 353/353 W που παρουσιάστηκαν επίσημα το 1966 και κυκλοφόρησαν ως το τέλος της παραγωγής της εταιρίας, το 1991.
H αντιπροσωπεία θα περάσει στον Ηλία Καμμένο, περίπου στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '60.
O ίδιος ήταν αντιπρόσωπος και σε άλλες δύο εταιρίες του "ανατολικού μπλοκ". Της Trabant, επίσης από Ανατολική Γερμανία και της Πολωνικής Polski-Fiat, μέσω της "ΠΑΝΑΛΕΞ A.E."
Τα Polski βασίζονταν σε μοντέλα της Fiat και αφορούσαν μεσαία τετράπορτα οικογενειακά, στα 1.300 κ.εκ., παρόμοια με τα αντίστοιχα Lada. Η πορεία τους στην Ελλάδα επίσης δεν είχε ιδιαίτερη δυναμική, με τη περίοδο 1974-1980 να καλύπτει τον μεγαλύτερο όγκο των πωλήσεων της εταιρίας.
Wartburg (Aνατολική Γερμανία): Η Wartburg ήταν ακόμα μια εταιρία της Ανατολικής Ευρώπης, που έδινε το παρόν στην εγχώρια αγορά από τη δεκαετία του '50. Χωρίς να έχει ιδιαίτερη επιτυχία στη χώρα μας στα πρώτα χρόνια, η παρουσία της στην αγορά διήρκεσε έως το τέλος της δεκαετίας του '80. Πάντως, ουδέποτε η Warburg ανέπτυξε τη δυναμική που είχαν άλλες "ανατολικές" εταιρίες.
H ιστορία της Wartburg ξεκίνησε μετά τον 2ο Π.Π., όταν οι Σοβιετικοί παρέδωσαν στο κράτος της Ανατολικής Γερμανίας το εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων του Eisenach. Aυτό, πριν τον πόλεμο ανήκε στη BMW και κατά το τέλος του πολέμου βρισκόταν στη ζώνη κατοχής των Σοβιετικών της ηττημένης Γερμανίας. Το πρώτο νέο μοντέλο που παρήχθη εκεί, το 1956, ήταν το Wartburg (μοντέλο 311).
Η πρώτη αντιπροσωπεία της Wartburg στην Ελλάδα, τη δεκαετία του '50, ήταν η "ΕΤ.Ε.Α. Ο.Ε." (Εταιρία Εμπορίας Αυτοκινήτων) επί της Λ. Συγγρού 16-18. Το αυτοκίνητο ήταν τετράθυρο οικογενειακό, όμως ακολούθησαν και άλλοι τύποι αμαξωμάτων. Ο κινητήρας του ήταν αρχικά ένας τρικύλινδρος, δίχρονος 900 κ.εκ. που προερχόταν από τη DKW. Aργότερα, το 1962, ο κυβισμός του αυξήθηκε στα 992 κ.εκ.
Ο δίχρονος κινητήρας θα κινεί τα Wartburg μέχρι λίγο πριν το τέλος τους (μόνο τα τελευταία χρόνια αντικαταστάθηκε από ένα τετρακύλινδρο σύνολο της VW). Γνωστότερα στους περισσότερους είναι τα Wartburg 353/353 W που παρουσιάστηκαν επίσημα το 1966 και κυκλοφόρησαν ως το τέλος της παραγωγής της εταιρίας, το 1991.
H αντιπροσωπεία θα περάσει στον Ηλία Καμμένο, περίπου στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '60.
O ίδιος ήταν αντιπρόσωπος και σε άλλες δύο εταιρίες του "ανατολικού μπλοκ". Της Trabant, επίσης από Ανατολική Γερμανία και της Πολωνικής Polski-Fiat, μέσω της "ΠΑΝΑΛΕΞ A.E."
Τα Polski βασίζονταν σε μοντέλα της Fiat και αφορούσαν μεσαία τετράπορτα οικογενειακά, στα 1.300 κ.εκ., παρόμοια με τα αντίστοιχα Lada. Η πορεία τους στην Ελλάδα επίσης δεν είχε ιδιαίτερη δυναμική, με τη περίοδο 1974-1980 να καλύπτει τον μεγαλύτερο όγκο των πωλήσεων της εταιρίας.
Wartburg 353
To Polski-Fiat 125p 1300
Αντίθετα, καλύτερη πορεία είχαν κατά καιρούς τα Dacia από τη Ρουμανία. To πρώτο εργοστάσιο της εταιρίας λειτούργησε το 1968. Εδώ, σε αντίθετα με αρκετές άλλες "ανατολικές" εταιρίες, η Dacia είχε κάνει συμφωνία με τη γαλλική Renault και όχι με τη Fiat.
To κύριο μοντέλο της ήταν το "1300". Επρόκειτο ουσιαστικά για μια κόπια του Renault 12 και παρουσιάστηκε περίπου την ίδια εποχή με το γαλλικό μοντέλο, το 1969. Ήταν δηλαδή, τότε, ένα πραγματικά σύγχρονο αυτοκίνητο. Όμως έμεινε για πάρα πολλά χρόνια στη παραγωγή, χωρίς να εξελιχθεί. Μετά το 1983 το αυτοκίνητο "ανανεώνεται" εξωτερικά, με τη βασική σχεδίαση να παραμένει ίδια. Το αυτοκίνητο έχει μετονομαστεί σε "1310" (ήδη από το 1979), όμως στην Ελλάδα εισήχθη ως "1210" με μικρότερο μοτέρ 1.185 κ.εκ. απόδοσης 50 ίππων. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '80, που ήταν διαθέσιμο στην αγορά, αποτελούσε ένα απαρχαιωμένο μοντέλο. Το διάστημα μεταξύ 1985-1987 αποτελεί μια καλή περίοδο για τη Dacia. Το 1986 θα είναι η καλύτερη χρονιά από πλευράς πωλήσεων με 3.128 μονάδες, περισσότερες από τη Skoda και (με μικρή διαφορά) από τη Zastava. Οι πωλήσεις της θα ανέλθουν σε 1.311 μονάδες την επόμενη χρονιά (1987), όμως το Dacia 1210 κατείχε ποσοστό 2.6% επί των συνολικών πωλήσεων καταλαμβάνοντας την 11η θέση στη λίστα με τα πιο δημοφιλή μοντέλα (η Dacia θα έρθει συνολικά στη 12η θέση). Μεγάλη κάμψη θα σημειώσει από το 1988, ενώ το 1989 θα διαθέσει στη χώρα μας μόλις 568 αυτοκίνητα.
To αρχικό Dacia 1300, το οποίο είχε μια αρκετά καλή πορεία για ένα διάστημα κατά τη δεκαετία του '70
Διαφήμιση του Dacia 1210 TLX κατά τη δεκαετία του '80. Τελικά προκάλεσε αρκετούς να το αγοράσουν στη χώρα μας, αν και ήδη παρωχημένης τεχνολογίας και σχεδίασης
Άλλη σημαντική παρουσία ανατολικοευρωπαϊκής εταιρίας στην Ελλάδα ήταν αυτή της Zastava/Yugo (Γιουγκοσλαβία). Όμως για την ιστορία της εταιρίας στη χώρα μας, έχει γίνει ήδη αναφορά σε παλιότερο αφιέρωμα.
Συμπερασματικά, τα αυτοκίνητα των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, αποτέλεσαν μια εναλλακτική για την απόκτηση καινούργιου αυτοκινήτου, για χιλιάδες ανθρώπους στη χώρα μας. Η υψηλή φορολογία, ειδικά κατά τη δεκαετία του '80, έκανε αυτά τα αυτοκίνητα να μοιάζουν ελκυστικά, παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα βασίζονταν σε μοντέλα της δεκαετίας του '60. Σταμάτησαν σταδιακά να είναι δημοφιλή με την είσοδο της δεκαετίας του '90, όταν οι συνθήκες πλέον είχαν αλλάξει σε όλα τα επίπεδα. Τα πιο επιτυχημένα στη χώρα μας ήταν τα Lada και τα Zastava, που είχαν και μια διαρκή θετική πορεία στην αγορά.
Billy
(έρευνα Billy)
(photos αρχείο Billy Files)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου