Files for the past, present & future

City/Technology/Music/Auto/People/Arts

Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2014

Αγορά αυτοκινήτου & αυτοκίνηση στην Ελλάδα. Ιστορική αναδρομή

Βρισκόμαστε πλέον στο 2014. Μια χρονιά που όλοι ελπίζουμε να είναι καλύτερη από τη προηγούμενη, αν και σχετικά με την αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας τα πράγματα δε προβλέπονται και πολύ αισιόδοξα. 
Μέχρι, όμως, να έχουμε τα πρώτα μηνύματα από τη νέα χρονιά ας κάνουμε μια ιστορική αναδρομή στην ελληνική αγορά των τελευταίων 60 ετών, ανά δεκαετία.

1954
Δεν έχω διαθέσιμα στοιχεία για την αγορά εκείνης της περιόδου, όμως μπορούμε να δούμε μερικά δεδομένα για την αυτοκίνηση στη χώρα μας. 
Το 1954 κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 15.110 επιβατικά αυτοκίνητα. Από αυτά, τα 9.810 ήταν ιδιωτικής χρήσεως (Ι.Χ.) και τα υπόλοιπα 5.300 δημόσιας χρήσης (Δ.Χ.) δηλαδή ταξί και αγοραία. 
Η αύξηση των Ι.Χ. επιβατικών ήταν εντυπωσιακή, αν λάβουμε υπόψη πως μια πενταετία νωρίτερα, στα τέλη του 1949, κυκλοφορούσαν κάτι λιγότερο από 2.500 ιδιωτικά αυτοκίνητα στη χώρα μας. 
Το 1954 αντιστοιχούσε ένα επιβατικό αυτοκίνητο ανά 523 κατοίκους.

1964
Το 1964 τα επιβατικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα, ανέρχονταν σε 81.617 και αντιστοιχούσε ένα επιβατικό ανά 104 κατοίκους. 
Μαζί με τις υπόλοιπες κατηγορίες αυτοκινήτων, ο συνολικός αριθμός έφτανε τα 147.450 οχήματα.
Συγκεκριμένα, κυκλοφορούσαν 8.176 λεωφορεία και 57.657 φορτηγά παντός τύπου. Σε αυτά δεν περιλαμβάνονταν τα οχήματα Κρατικών Υπηρεσιών, Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Σωμάτων Ασφαλείας, Διπλωματικού Σώματος, Ξένων Αποστολών κλπ.
Από το σύνολο, περίπου τα 80.000 οχήματα κυκλοφορούσαν στη πρωτεύουσα. 
Οι δημοφιλέστερες κατηγορίες επιβατικών αυτοκινήτων κατά το 1964, ήταν των 8 φορολογήσιμων ίππων (18.722 σε κυκλοφορία) και των 10 φορολογήσιμων ίππων (17.799 σε κυκλοφορία)
Όσον αφορά το εργοστάσιο κατασκευής, τα περισσότερα επί των κυκλοφορούντων ήταν Ford και Opel με τα Fiat και  Volkswagen να ακολουθούν.
Σχετικά με τις πωλήσεις των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων το 1964 στην Ελλάδα, η Ford ήρθε στη 1η θέση (το μεγαλύτερο ποσοστό αφορούσε τα βρετανικά μοντέλα), ενώ η Volkswagen ακολούθησε στη 2η θέση και η Fiat στη 3η. Συνολικά ταξινομήθηκαν 12.524 νέα επιβατικά Ι.Χ. εκείνη τη χρονιά.

ΟΙ 5 ΠΡΩΤΕΣ ΣΕ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ – ΕΛΛΑΔΑ 1964
Α/Α
ΕΤΑΙΡΙΑ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
1
FORD (σύνολο)
2.000*
2
VOLKSWAGEN
1.633
3
FIAT
1.233
4
OPEL
818
5
PEUGEOT
648
*(κατά προσέγγιση)

H Ford ήταν πρώτη σε πωλήσεις στην Ελλάδα το 1964 (φωτό Ford Cortina)

1974
Χρονιά σημαντικών γεγονότων για την Ελλάδα το 1974, με την αγορά αυτοκινήτου να επηρεάζεται αρνητικά. Συνολικά 27.496 νέα επιβατικά ταξινομήθηκαν, μείωση 28% σε σχέση με το 1973 (38.043). Ιδιαίτερη χρονιά και σε σχέση με τη κατάταξη των πωλήσεων. Βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, στη πρώτη θέση βρέθηκε η Lada με 3.019 μονάδες. Η Fiat ακολούθησε δεύτερη με 2.682 μονάδες ενώ η Seat βρέθηκε στη 3η θέση (από τη 10η το 1973!) με 1.597 μονάδες. Η επιτυχία αυτή της Lada δεν θα επαναληφθεί ξανά, ενώ θα πέσει στη 4η θέση την επόμενη χρονιά (1975) και θα απουσιάσει από το top 10 από το 1976 έως και το 1978. Αντίθετα, η Seat θα διατηρήσει τη δυναμική της τα επόμενα χρόνια με σημαντική αύξηση των πωλήσεών της.
ΟΙ 5 ΠΡΩΤΕΣ ΣΕ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ – ΕΛΛΑΔΑ 1974
Α/Α
ΕΤΑΙΡΙΑ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
1
LADA
3.019
2
FIAT
2.682
3
SEAT
1.597
4
FORD
1.517
5
TOYOTA
1.416

H Lada πέτυχε για μια και μοναδική φορά τη πρωτιά στις πωλήσεις, το 1974.

 Παραλλαγή στο ίδιο θέμα. Το 127, είτε ως Fiat (πάνω) είτε ως Seat (κάτω), ήταν από τις δημοφιλείς επιλογές των Ελλήνων αγοραστών. Η Fiat βρέθηκε στη 2η θέση των πωλήσεων, το 1974, με την ισπανική Seat να ακολουθεί 3η.

1984
Αύξηση 7% παρουσίασε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1984 σε σχέση με το 1983, με τις ταξινομήσεις να ανέρχονται σε 65.747 μονάδες. Η Opel ήταν η πρωταθλήτρια των πωλήσεων στη χώρα μας το 1984, με τη Nissan να ακολουθεί δεύτερη και τη Renault στη τρίτη θέση. Η Ford παρουσίασε πτώση και βρέθηκε στη 4η θέση, ενώ ήταν 1η σε πωλήσεις το 1982 και 3η το 1983.
Ο συνολικός αριθμός επιβατικών αυτοκινήτων στη χώρα μας κατά το 1984, ήταν 1.145.066. Από αυτά, τα περισσότερα ανήκαν στη κατηγορία των 8 φορ. ίππων (490.083). Στη πρωτεύουσα κυκλοφορούσαν 608.511 επιβατικά (μαζί με τα περίπου 14.000 ταξί).

Η Opel ήταν 1η σε πωλήσεις το 1984 στην Ελλάδα και το Kadett το δημοφιλέστερο μοντέλο της. 

1994
Στα χαμηλότερα επίπεδα της δεκαετίας του ’90 κινήθηκε η αγορά αυτοκινήτου το 1994, καταγράφοντας πτώση -24% σε σχέση με το 1993. Συνολικά ταξινομήθηκαν 112.567 νέα Ι.Χ. επιβατικά. Στη πρώτη τριάδα των πωλήσεων βρέθηκαν κατά σειρά η Fiat με 15.748 μονάδες, η Toyota με 11.578 μονάδες και η Seat με 10.640 μονάδες. Η ισπανική εταιρία διέθετε και το best seller της χρονιάς, το Seat Ibiza. Στη 4η θέση με μικρή διαφορά πίσω από τη Seat, τερμάτισε η Opel, με 10.085 αυτοκίνητα. Η Nissan ακολούθησε 5η με μεγάλη διαφορά (6.903) , ενώ το 1992 ήταν πρώτη σε πωλήσεις. 
ΟΙ 10 ΠΡΩΤΕΣ ΣΕ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ – ΕΛΛΑΔΑ 1994
Α/Α
ΕΤΑΙΡΙΑ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
1
FIAT
15.748
2
TOYOTA
11.578
3
SEAT
10.640
4
OPEL
10.085
5
NISSAN
6.903
6
CITROEN
6.868
7
PEUGEOT
5.819
8
HYUNDAI
5.168
9
RENAULT
5.018
10
FORD
3.756
H Fiat ήταν πρώτη σε πωλήσεις εταιρία στην Ελλάδα το 1994. Το Cinquecento αποτελούσε το δημοφιλέστερο μοντέλο της φίρμας εκείνη τη χρονιά. 

Η Seat κατέκτησε τη 3η θέση των πωλήσεων χάρη στο Ibiza που ήταν και το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο του 1994. 

2004
Το  2004 αποτελεί τη δεύτερη καλύτερη χρονιά στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου ως σήμερα. Ταξινομήθηκαν συνολικά 289.753 νέα Ι.Χ. Στη πρώτη τριάδα βρέθηκαν, κατά σειρά, οι Toyota, Hyundai και Opel.  Το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο ήταν το Toyota Corolla, με 9.812 μονάδες.
Η κατηγορία B των μικρών αυτοκινήτων ήταν η δημοφιλέστερη το 2004, με 85.172 μονάδες, ενώ τα μικρομεσαία της κατηγορία C ακολούθησαν με 83.803 μονάδες.

ΟΙ 10 ΠΡΩΤΕΣ ΣΕ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ – ΕΛΛΑΔΑ 2004
Α/Α
ΜΑΡΚΑ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
ΠΟΣΟΣΤΟ
1
TOYOTA
26.441
9.1%
2
HYUNDAI
24.904
8.6%
3
OPEL
23.585
8.1%
4
VOLKSWAGEN
18.431
6.4%
5
FORD
17.986
6.2%
6
FIAT
17.330
6.0%
7
CITROEN
16.353
5.6%
8
PEUGEOT
15.365
5.3%
9
RENAULT
14.558
5.0%
10
SEAT
12.751
4.4%
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ – ΕΛΛΑΔΑ 2004
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΣΥΝΟΛΟ ΠΩΛΗΣΕΩΝ
1ο ΣΕ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΜΟΝΤΕΛΟ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ BEST SELLER ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ
Α
21.768
FIAT PANDA
5.518
B
85.172
OPEL CORSA
9.595
C
83.803
TOYOTA COROLLA
9.812
D
38.596
TOYOTA AVENSIS
5.354
E
4.431
MERCEDES E
2.454
ATV-4X4
16.473
SUZUKI GRAND VITARA
2.843
SUV-4X4
11.429
TOYOTA RAV4
3.625
MPV
16.107
HYUNDAI MATRIX
2.892
Sp CABRIO
3.602
PEUGEOT 307
1.287
Sp COUPE
3.984
MERCEDES CLK
1.122

H Toyota ήταν 1η σε πωλήσεις στη χώρα μας 10 χρόνια πριν. Η Corolla (φωτό) ήταν το Νο1 σε πωλήσεις μοντέλο.

Η Opel ήρθε στη 3η θέση των πωλήσεων, με το Corsa να είναι το 2ο σε πωλήσεις μοντέλο στην Ελλάδα το 2004. 


Billy
(photos αρχείο Billy Files)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου