ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΒΟΥΡΕΚΑΣ
O Εμμανουήλ Βουρέκας γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο το 1905 (άλλες πηγές αναφέρουν ως ημ. γέννησης το 1907). Μετά τις γυμνασιακές του σπουδές στη Βαρβάκειο Σχολή φεύγει για τη Δρέσδη όπου θα σπουδάσει αρχιτέκτονας. Μετά την αποφοίτησή του, επιστρέφει στην Αθήνα το 1929.
Ο Βουρέκας κάνει από νωρίς αισθητή τη παρουσία του στα αρχιτεκτονικά πράγματα. Κτίζει τις πρώτες του πολυκατοικίες, ένα θέμα με το οποίο θα ασχοληθεί αρκετά τα επόμενα χρόνια. Υπολογίζεται ότι το έργο του περιλαμβάνει περίπου 40 πολυκατοικίες. Παράλληλα ασχολείται με επαύλεις, κτίρια γραφείων, δημόσια κτίρια κλπ.
Μεταπολεμικά, τα κτίρια γραφείων του Βουρέκα θα ακολουθήσουν, κατά κανόνα, τις ευρύτερες τάσεις της αρχιτεκτονικής. Κάποια από αυτά, πάντως, ρέπουν προς τον ακαδημαϊσμό, όπως το κτίριο της Αθηναϊκής Λέσχης (Πανεπιστημίου-Αμερικής).
Σταθμό στα χρονικά της ελληνικής αρχιτεκτονικής, αποτελούν οι τουριστικές μονάδες του Βουρέκα, σε συνεργασία με άλλους αρχιτέκτονες.
Η διαρρύθμιση της ακτής Αστέρα Γλυφάδας, που εγκαινιάστηκε τον Ιούλιο του 1955 αποτέλεσε πρότυπο για αντίστοιχα έργα μεταγενέστερα. Ο Αστέρας Γλυφάδας, σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τον Προκόπη Βασιλειάδη και τον Περικλή Σακελλάριο (με σύμβουλο-συνεργάτη τον Κ. Δεκαβάλλα). Το έργο αποτελούσε μια πλήρως οργανωμένη παραλία, με καμπίνες, ντους, γήπεδα, βεστιάριο, μπαρ, parking κλπ.
Το αποτέλεσμα διέθετε όλα τα στοιχεία του μοντέρνου, προσδίδοντας έναν κοσμοπολίτικο αέρα. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1959, ο Εμμ. Βουρέκας σε συνεργασία με τους Βασιλειάδη και Σακελλάριο, θα επαναλάβουν με την ίδια επιτυχία τη διαρρύθμιση της ακτής του Αστέρα Βουλιαγμένης.
Σημαντικό έργο του Βουρέκα, αποτελεί και το ξενοδοχείο Χίλτον Αθηνών (1958-1963). Εδώ συνεργάζεται με τους αρχιτέκτονες Προκόπη Βασιλειάδη και Σπύρο Στάικο. Το Χίλτον αποτέλεσε πρότυπο ξένης τουριστικής επένδυσης, αλλά και πρότυπο μνημειακής αρχιτεκτονικής μεγάλης κλίμακας, στη μεταπολεμική Ελλάδα.
Για πρώτη φορά κατασκευαζόταν μια ξενοδοχειακή μονάδα τέτοιου μεγέθους στη χώρα μας. Διέθετε 480 δωμάτια, ενώ φυσικά είχε όλες τις απαραίτητες ευκολίες και ανέσεις. Ο όγκος του δε προσπαθούσε να ενταχθεί στο περιβάλλον του, μάλλον ήθελε να επιβληθεί σε αυτό. Αρχιτεκτονικά το Χίλτον ακολούθησε τα πρότυπα της “διεθνούς” αρχιτεκτονικής με κάποια “ελληνικά” στοιχεία. Εκτενής ήταν η χρήση πεντελικού μαρμάρου στις όψεις και στα αίθρια του ισογείου.
Άλλη γνωστή τουριστική μονάδα του Βουρέκα είναι το ξενοδοχείο “Ναυσικά” (Καβούρι /1974-1979) σε συνεργασία με τους Βουρέκα, Γεωργιάδη, Δεκαβάλλα. Επίσης, σε συνεργασία με τους Ι. Βικέλα, Κ. Δεκαβάλλα και Σ. Μολφέση, ο Βουρέκας συμμετείχε στο σχεδιασμό του Astir Palace στο Σύνταγμα (Βας. Σοφίας & Πανεπιστημίου /1983).
Στα έργα του συγκαταλέγεται και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βας. Σοφίας /1976-1991). Εμφανής είναι η προσπάθεια για μια σύγχρονη απόδοση κλασικιστικών τάσεων, με την τονισμένη κιονοστοιχία της πρόσοψης. Το κτίριο θεωρήθηκε (και θεωρείται) σημαντικό σε σχέση με την ικανοποίηση ενός χρόνιου αιτήματος για έναν τέτοιο χώρο στην Αθήνα, όμως δεν παρουσιάζει κάποιο ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον.
Τέλος χαρακτηριστικό είναι και το κτίριο της Εμπορικής Τράπεζας στην οδό Σταδίου & Κοραή. Σε αυτό, ο Βουρέκας συνεργάζεται με τον Βρετανό αρχιτέκτονα Sir Basil Spence. Πρόκειται για μια τολμηρή αρχιτεκτονική σύνθεση με επιρροές από διάφορες τάσεις. Το αποτέλεσμα έχει ενδιαφέρον, όμως δεν έγινε αποδεκτό από όλους.
Ο Εμμανουήλ Βουρέκας πραγματοποίησε έναν μεγάλο αριθμό έργων, με προσέγγισή άλλοτε πιο μοντέρνα, άλλοτε πιο συντηρητική. Απεβίωσε το 1992.
Μεταπολεμικά, τα κτίρια γραφείων του Βουρέκα θα ακολουθήσουν, κατά κανόνα, τις ευρύτερες τάσεις της αρχιτεκτονικής. Κάποια από αυτά, πάντως, ρέπουν προς τον ακαδημαϊσμό, όπως το κτίριο της Αθηναϊκής Λέσχης (Πανεπιστημίου-Αμερικής).
Σταθμό στα χρονικά της ελληνικής αρχιτεκτονικής, αποτελούν οι τουριστικές μονάδες του Βουρέκα, σε συνεργασία με άλλους αρχιτέκτονες.
Η διαρρύθμιση της ακτής Αστέρα Γλυφάδας, που εγκαινιάστηκε τον Ιούλιο του 1955 αποτέλεσε πρότυπο για αντίστοιχα έργα μεταγενέστερα. Ο Αστέρας Γλυφάδας, σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τον Προκόπη Βασιλειάδη και τον Περικλή Σακελλάριο (με σύμβουλο-συνεργάτη τον Κ. Δεκαβάλλα). Το έργο αποτελούσε μια πλήρως οργανωμένη παραλία, με καμπίνες, ντους, γήπεδα, βεστιάριο, μπαρ, parking κλπ.
Το αποτέλεσμα διέθετε όλα τα στοιχεία του μοντέρνου, προσδίδοντας έναν κοσμοπολίτικο αέρα. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1959, ο Εμμ. Βουρέκας σε συνεργασία με τους Βασιλειάδη και Σακελλάριο, θα επαναλάβουν με την ίδια επιτυχία τη διαρρύθμιση της ακτής του Αστέρα Βουλιαγμένης.
Σημαντικό έργο του Βουρέκα, αποτελεί και το ξενοδοχείο Χίλτον Αθηνών (1958-1963). Εδώ συνεργάζεται με τους αρχιτέκτονες Προκόπη Βασιλειάδη και Σπύρο Στάικο. Το Χίλτον αποτέλεσε πρότυπο ξένης τουριστικής επένδυσης, αλλά και πρότυπο μνημειακής αρχιτεκτονικής μεγάλης κλίμακας, στη μεταπολεμική Ελλάδα.
Για πρώτη φορά κατασκευαζόταν μια ξενοδοχειακή μονάδα τέτοιου μεγέθους στη χώρα μας. Διέθετε 480 δωμάτια, ενώ φυσικά είχε όλες τις απαραίτητες ευκολίες και ανέσεις. Ο όγκος του δε προσπαθούσε να ενταχθεί στο περιβάλλον του, μάλλον ήθελε να επιβληθεί σε αυτό. Αρχιτεκτονικά το Χίλτον ακολούθησε τα πρότυπα της “διεθνούς” αρχιτεκτονικής με κάποια “ελληνικά” στοιχεία. Εκτενής ήταν η χρήση πεντελικού μαρμάρου στις όψεις και στα αίθρια του ισογείου.
Άλλη γνωστή τουριστική μονάδα του Βουρέκα είναι το ξενοδοχείο “Ναυσικά” (Καβούρι /1974-1979) σε συνεργασία με τους Βουρέκα, Γεωργιάδη, Δεκαβάλλα. Επίσης, σε συνεργασία με τους Ι. Βικέλα, Κ. Δεκαβάλλα και Σ. Μολφέση, ο Βουρέκας συμμετείχε στο σχεδιασμό του Astir Palace στο Σύνταγμα (Βας. Σοφίας & Πανεπιστημίου /1983).
Στα έργα του συγκαταλέγεται και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βας. Σοφίας /1976-1991). Εμφανής είναι η προσπάθεια για μια σύγχρονη απόδοση κλασικιστικών τάσεων, με την τονισμένη κιονοστοιχία της πρόσοψης. Το κτίριο θεωρήθηκε (και θεωρείται) σημαντικό σε σχέση με την ικανοποίηση ενός χρόνιου αιτήματος για έναν τέτοιο χώρο στην Αθήνα, όμως δεν παρουσιάζει κάποιο ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον.
Τέλος χαρακτηριστικό είναι και το κτίριο της Εμπορικής Τράπεζας στην οδό Σταδίου & Κοραή. Σε αυτό, ο Βουρέκας συνεργάζεται με τον Βρετανό αρχιτέκτονα Sir Basil Spence. Πρόκειται για μια τολμηρή αρχιτεκτονική σύνθεση με επιρροές από διάφορες τάσεις. Το αποτέλεσμα έχει ενδιαφέρον, όμως δεν έγινε αποδεκτό από όλους.
Ο Εμμανουήλ Βουρέκας πραγματοποίησε έναν μεγάλο αριθμό έργων, με προσέγγισή άλλοτε πιο μοντέρνα, άλλοτε πιο συντηρητική. Απεβίωσε το 1992.
Αστέρας Βουλιαγμένης (φωτογραφικά αρχεία Μουσείου Μπενάκη)
Χίλτον Αθηνών.
Κτίριο Αθηναϊκής Λέσχης (Πανεπιστημίου & Αμερικής)
Τράπεζα Πειραιώς (σήμερα Εμπορική) Σταδίου.
Billy.
(photos αρχείο Billy Files)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου