Files for the past, present & future

City/Technology/Music/Auto/People/Arts

Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2017

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου 35 χρόνια πριν (1982)

Αισιόδοξο ήταν το κλίμα στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, το 1982. Μετά την καθίζηση που υπέστη το 1980 και τα χαμηλά επίπεδα στα οποία διατηρήθηκε το 1981 (παρά την αύξηση των πωλήσεων), το 1982 οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων, κατέγραψαν άνοδο κατά 71% !

Συγκεκριμένα, ταξινομήθηκαν 79.981 μονάδες έναντι 46.860 το προηγούμενο έτος. 
Είναι η εποχή που το κυκλοφοριακό πρόβλημα και η ατμοσφαιρική ρύπανση στη πρωτεύουσα, έχουν αρχίσει να απασχολούν σοβαρά(;) τους αρμόδιους και όχι μόνο.
Στα πλαίσια αυτά, η κυβέρνηση του -νεοεκλεχθέντος- ΠΑΣΟΚ καθιερώνει τον "Δακτύλιο" ως μέτρο αντιμετώπισης του προβλήματος. Η εκ περιτροπής κυκλοφορία των Ι.Χ στο κέντρο της Αθήνας, είχε αρχικά εφαρμοστεί ως προσωρινό μέτρο το 1979, με σκοπό την εξοικονόμηση καυσίμων λόγω της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης. Το 1982 ίσχυσε αρχικά το σύστημα των "μικρών- μεγάλων", όπου ανάλογα το τελικό ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας επιτερεπόταν η είσοδος στο δακτύλιο (τα "μικρά" αφορούσαν τα ψηφία από 1 έως 5 και τα "μεγάλα" τα ψηφία 6-0). Αργότερα αυτό μετατράπηκε στα, γνωστά έως σήμερα, "μονά-ζυγά". 
Το 1982 κυκλοφορούσαν στη πρωτεύουσα, 535.877 επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 521.753 ήταν ιδιωτικής χρήσης. 

Με τη σημαντική αύξηση των πωλήσεων, σημαντική ήταν και η αύξηση που σημειώθηκε στα δημόσια έσοδα. Το ποσό που εισπράχθηκε από φόρους στα καινούργια αυτοκίνητα το 1982, ανήλθε σε 39.6 δις. δραχμές, έναντι 19.4 περίπου δις δραχμές το 1981.

Στο στίβο της αγοράς, οι πέντε πρώτες σε πωλήσεις εταιρίας παρουσίασαν μεγάλη δυναμική, καλύπτοντας πάνω από το 50% επί του συνόλου.
Η Ford κατέκτησε τη κορυφή, με μερίδιο 12.7% και 10.166 μονάδες. Μεγάλη εμπορική επιτυχία αποτέλεσε το Ford Escort (3η γενιά) που ήταν και το No1 σε πωλήσεις μοντέλο εκείνη τη χρονιά στην Ελλάδα.
Με μικρή διαφορά ακολούθησε, στη 2η θέση, η Nissan με 9.965 μονάδες και μερίδιο 12.5%.
Εξαιρετική επίδοση κατέγραψε η Honda, που ήρθε στη 3η θέση των πωλήσεων, με 7.750 μονάδες και 9.7%. Τη πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν, κατά σειρά, η Opel με 7.485 πωλήσεις και η Toyota με 7.440 πωλήσεις. 

Όσον αφορά την προέλευση των νέων επιβατικών που διατέθηκαν στη χώρα μας 35 χρόνια πριν, αυτή είχε ως εξής. 
Τα 36.610 αφορούσαν κατασκευαστές από τη Δυτική Ευρώπη, που κάλυψαν το 45.8% της αγοράς. 
Ελάχιστα περισσότερα ήταν τα ιαπωνικά αυτοκίνητα, με συνολικά 36.758 μονάδες και ποσοστό 46%
Τα προσιτά μοντέλα με προέλευση από την Ανατολική Ευρώπη αρκέστηκαν στο 8% της αγοράς, με συνολικά 6.373 μονάδες. 

Αύξηση υπήρξε και στη ζήτηση μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων. Διατέθηκαν συνολικά 11.946 μονάδες από αυτά, έναντι 8.020 το 1981. Πάντως, το μερίδιο τους στο σύνολο της αγοράς επιβατικών εμφανίστηκε μειωμένο, εφόσον κάλυψαν το 13% από το 14.6% που τους αναλογούσε τη προηγούμενη χρονιά. 

Οι 12 πρώτες σε πωλήσεις εταιρίες στην Ελλάδα το 1982

1.  FORD - 10.166 (12.7%)
2.  NISSAN - 9.965 (12.5%)
3.  HONDA - 7.750 (9.7%)
4.  OPEL - 7.485 (9.4%)
5.  TOYOTA - 7.440 (9.3%)
6.  MITSUBISHI - 4.181 (5.2%)
7.  RENAULT - 3.554 (4.4%)
8.  LADA - 3.387 (4.2%)
9.  FIAT - 3.206 (4.0%)
10.SUZUKI - 2.897 (3.6%)
11.PEUGEOT - 1.979 (2.5%)
12.ZASTAVA - 1.937 (2.4%)


H Ford ήταν η 1η σε πωλήσεις εταιρία στην Ελλάδα, το 1982. Το Ford Escort (photo) ήταν το best seller της εγχώριας αγοράς, κυρίως με τον κινητήρα στα 1.100 κ.εκ. Τη προηγούμενη χρονιά είχε έρθει στη 3η θέση.

Η Nissan είχε βρεθεί στη κορυφή για δυο συνεχόμενες χρονιές, το 1980 και το 1981. Το 1982 αρκέστηκε στη 2η θέση. Μέσα στο έτος παρουσιάστηκε και η νέα γενιά του δημοφιλούς Sunny (B11), με βασικό κινητήρα στα 1.300 κ.εκ.

Η Honda πέτυχε τη καλύτερη επίδοσή της στην ελληνική αγορά το 1982. Η ιαπωνική εταιρία παρουσίασε εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεών της και βρέθηκε στη 3η θέση της κατάταξης, με μερίδιο 9.7%. Την επιτυχία αυτή όφειλε κυρίως στο Civic 2ης γενιάς. Ήταν διαθέσιμο με κινητήρα 1.170 κ.εκ. στους 8 φορ.ίππους. Πολύ δημοφιλής ήταν η 4θυρη sedan έκδοση του μοντέλου (photo)

Το 1982 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τη Mitsubishi στην Ελλάδα  . Κατετάγη στην 6η θέση (από την 8η το 1981), χάρη κυρίως στο μικρομεσαίο οικογειακό Lancer (photo), στους 8 φορ. ίππους. Όπως και στη περίπτωση της Honda, την αντιπροσωπεία της Mitsubishi είχε ο Όμιλος Σαρακάκη.








Billy
Στοιχεία: ΣΕΑΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου