Σελίδες

Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2014

Tα αυτοκίνητα της Ανατολικής Ευρώπης στην Ελλάδα (μέρος 2ο)

Όπως έχει αναφερθεί στο πρώτο μέρος του αφιερώματος στα αυτοκίνητα του "ανατολικού μπλοκ", κατά τις δεκαετίες του '50 και του '60 τα πιο γνωστά εξ'αυτών ήταν η Skoda και η Moskvitch.
Η Μoskvitch, προερχόταν από την Σοβιετική Ένωση, η οποία πριν τον πόλεμο είχε μικρή εμπειρία στη κατασκευή αυτοκινήτων. Η ιστορία του εργοστασίου ξεκινάει αμέσως μετά τον πόλεμο όταν, οι Σοβιετικοί μετέφεραν από την ηττημένη Γερμανία τoν εξοπλισμό των εγκαταστάσεων της Opel στη Ρωσία. Εκεί ξεκίνησε η παραγωγή του πρώτου Μoskvitch που δεν ήταν παρά μια έκδοση του προπολεμικού Opel Kadett. Toν Μάιο του 1956 παρουσίασε μια νέα σειρά, τα "402". Αυτά τα αυτοκίνητα έμειναν στη παραγωγή έως περίπου τα μέσα της δεκαετίας του '60, σε διάφορες παραλλαγές. 
Η αντιπροσωπεία* της Moskvitch στην Ελλάδα, ήταν η "ΓΕΜΣΟΒ Ε.Π.Ε". Την επιχείρηση αυτή είχαν ιδρύσει οι Αδελφοί Ηλιόπουλοι, στα τέλη της δεκαετίας του '50 και είναι εκείνοι που αρκετά χρόνια αργότερα θα αναλάβουν και την αντιπροσωπία της Lada. Οι ίδιοι, μέσω της "ΓΕΜΣΟΒ" έφερναν τα επίσης σοβιετικά αυτοκίνητα "Volga". 
Το 1967 παρουσιάζεται το "412" με νέα σχεδίαση. Αρκετά τέτοια αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν και στη χώρα μας. 
To Moskvitch "407" που κυκλοφόρησε και στη χώρα μας τη περίοδο 1958-1963. Είχε προηγηθεί το, παρόμοιο, "402". *Πριν την ίδρυση της "ΓΕΜΣΟΒ" τα Moskvitch έφερνε ο Αριστομένης Θ. Καρέλας.

Η πιο γνωστή και πλέον δημοφιλής εταιρία της ΕΣΣΔ, ήταν η Lada. Το πρώτο της αυτοκίνητο ήταν το "1200" (2101) που βασιζόταν στο Fiat 124 και η διάθεση του ξεκίνησε το 1970 (στο εξωτερικό). Ένα χρόνο αργότερα η Lada παρουσίασε το "1200 station wagon" (2102). O κινητήρας ήταν 1.200 κ.εκ. (58 ίππων) ενώ αργότερα υπήρξε και έκδοση 1.300 κ.εκ. Επίσης, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '70, ήταν διαθέσιμα και τα μοντέλα στα 1.500 & 1.600 κ.εκ. Tα αυτοκίνητα της Lada εισήγαγε η "Αδελφοί Ηλιόπουλοι Ε.Π.Ε", από το 1973. Η αποδοχή τους από το αγοραστικό κοινό ήταν θετική και αυτό μεταφράστηκε σε εξαιρετικές επιδόσεις κατά τη διετία 1973-1974 όπου κατέκτησε τη 2η και τη 1η θέση αντίστοιχα. Παρόλα αυτά, τα επόμενα χρόνια των 70s, αν και οι πωλήσεις της γνώρισαν διάφορες αυξομειώσεις, πάντως δεν αναπτύχθηκαν αντίστοιχα με το συνολικό μέγεθος της ελληνικής αγοράς. 
Στα τέλη της δεκαετίας του '70 κάνει την εμφάνισή του στην Ελλάδα και το θρυλικό εκτός δρόμου Lada Niva, στα 1.600 κ.εκ (αργότερα θα υπάρξει και έκδοση του Niva ελληνικής κατασκευής).
Αν και το βασικό "1200" διατηρούσε την αρχική του μορφή (όμοια με του Fiat 124) έως τις αρχές της δεκαετίας του '80, το 1983 ξεκινάει τη καριέρα του το νέο "1200" (2105). H σχεδίαση του εξακολουθούσε να βασίζεται στο πρωτότυπο, όμως είχε δεχθεί σημαντικές εξωτερικές επεμβάσεις (μάσκα, προφυλακτήρες, φανάρια) ενώ διέθετε και νέο εσωτερικό. Αυτό το μοντέλο σημείωσε σημαντική εμπορική επιτυχία στη χώρα μας στα '80s. Η χαμηλή τιμή σε συνδυασμό με το μεγάλο αμάξωμα και την αντοχή του, έβαζαν στην άκρη το θέμα της ξεπερασμένης σχεδίασης και τεχνολογίας.
Ήδη, το 1982 η Lada έρχεται 8η σε πωλήσεις, κατέχοντας ποσοστό 4.2% της αγοράς, ενώ το 1983 αυξάνει τις πωλήσεις σε απόλυτους αριθμούς αλλά και το ποσοστό της, καταλαμβάνοντας την 7η θέση με μερίδιο 7.7%. Από το 1985 έως το 1989 θα βρίσκεται μέσα στη πρώτη πεντάδα των πωλήσεων. 
Mετά τα μέσα της δεκαετίας, θα εισαχθεί και το Samara, αρχικά μόνο με τον κινητήρα των 1.300 κ.εκ. και 3θυρο αμάξωμα. Αργότερα θα εισαχθούν και οι εκδόσεις στα 1.100 κ.εκ. αλλά και με 5 πόρτες. Πάντως το κλασικό "1200" παρέμεινε το πλέον δημοφιλές της φίρμας. 
Το 1990 η Lada θα βρεθεί, για τελευταία φορά, στη πρώτη δεκάδα των πωλήσεων. Οι πωλήσεις θα παραμείνουν σε ικανοποιητικά επίπεδα την επόμενη διετία, ενώ από το 1993 θα αρχίσει να χάνει έδαφος σημαντικά. Το 1996 οι πωλήσεις της ήταν κάτι λιγότερο από 800 αυτοκίνητα. 
To πρώτο Lada 1200 (2101) αποτέλεσε ένα επιτυχημένο μοντέλο στη χώρα μας τη δεκαετία του '70.

Το Lada 1200 (2105) της δεκαετίας του '80, ήταν ένα από τα best sellers της ελληνικής αγοράς. 



Βilly
(έρευνα Billy)
(photos αρχείο Billy Files)






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου