Τα τελευταία πέντε χρόνια, μέσα από αυτό το ιστολόγιο, έχει γίνει εκτενής αναφορά στη πορεία της αυτοκίνησης στη χώρα μας, ήδη από τη προπολεμική περίοδο. Σημαντικά κεφάλαια από την εγχώρια αυτοκινητιστική ιστορία, έχουν αναφερθεί κατά καιρούς. Η πορεία μεγάλων ή μικρών εταιριών αυτοκινήτου στην ελληνική αγορά, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιήθηκαν στο εμπόριο του αυτοκινήτου, οι άνθρωποι πίσω από αυτές, η τάσεις της αγοράς, η πολιτική των εκάστοτε κυβερνήσεων απέναντι στο αυτοκίνητο.
Εδώ, θα γίνει μια σύντομη αναφορά σχετικά με τη παρουσία μερικών ακόμα εταιριών, στη χώρα μας.
VOLVO (Σουηδία)
Το 1952, η "Σαρακάκης & Καλόμοιρος Α.Ε.Β.Ε" ανέλαβε την αντιπροσωπεία των προϊόντων της Volvo, στην Ελλάδα. Οι αδελφοί Σαρακάκη είχαν συνεταιριστεί με τους αδελφούς Καλόμοιρους, ήδη από το 1924. Παράλληλα, διέθεταν και ξεχωριστή επιχείρηση, την "Αφοί Σαρακάκη Α.Ε.Β.Ε", επίσης με σημαντική παρουσία στο χώρο του αυτοκινήτου. Η Volvo, με την παρουσιάση της "Αμαζόνας" (photo) είχε στη χώρα μας μια αρκετά ικανοποιητική πορεία, έως τα μέσα της δεκαετίας του '60. Για παράδειγμα, το 1962 οι πωλήσεις της σουηδικής εταιρίας ξεπέρασαν αυτές της γαλλικής Simca ή της βρετανικής Morris. H Volvo παρέμεινε και τις επόμενες δεκαετίες στα χέρια του Σαρακάκη, με τις "Σαρακάκης & Καλόμοιρος Α.Ε.Β.Ε" και "Αφοί Σαρακάκη Α.Ε.Β.Ε" να συγχωνεύονται το 1972, δημιουργώντας την "Αφοι Σαρακάκη Ανώνυμος Εμπορική και Βιομηχανική Εταιρία".
DAF (Ολλανδία)
H DAF ξεκίνησε την παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων το 1959. Η αρχή έγινε με το "600", ένα μικρό δίπορτο μοντέλο πόλης (όπως ήταν και όλα τα επόμενα) και σύντομα, το 1961, ακολούθησε η έκδοση με τον κινητήρα των 750 κ.εκ (Daffodil). Tο βασικό χαρακτηριστικό τους ήταν το αυτόματο κιβώτιο συνεχούς μεταβλητής μετάδοσης, που η εταιρία ονόμαζε Variomatic.
Στην Ελλάδα, τα πρώτα αυτοκίνητα ήρθαν λίγο αργότερα, το πιθανότερο στα τέλη Φεβρουαρίου 1962. Επίσημη αντιπροσωπεία ήταν η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ Α.Ε." που έφερνε στη χώρα μας και τα Peugeot, με έδρα στη Λ. Συγγρού 93. Στη Θεσσαλονίκη η έκθεση βρισκόταν επί της Λέοντος Σοφού 15.
Το μικρό DAF βρισκόταν στη κατηγορία των 5 φορολογίσιμων ίππων και ήταν ιδιαίτερα οικονομικό σε κατανάλωση. Τη πρώτη χρονιά διάθεσης τους (1962) οι πωλήσεις της DAF στη πρωτεύουσα έφτασαν τις 26 μονάδες. O αριθμός αυτός δεν απέχει πολύ από το μέσο όρο πωλήσεων που πέτυχε τα επόμενα χρόνια πανελλαδικά, έως την εξαγορά της από τη Volvo στα μέσα της δεκαετίας του '70.
General Motors Hellas A.B.E.E
Οι εγκαταστάσεις της G.M. Hellas φιλοξενήθηκαν σε αυτές της "Εμπορικής Αυτοκινήτων", που κατασκευάζονταν παλιότερα τα Mazda (33ο χλμ Εθν. Αθηνών-Λαμίας).
Εκεί συναρμολογούνταν τα Οpel Kadett & Ascona (βεvζίνη & diesel για ταξί), ενώ συναρμολογήθηκαν και κάποια Isuzu Pickup. Η λειτουργία του ξεκίνησε τον Ιούνιο του 1981, ενώ τον Οκτώβριο του1982 υπογράφεται τριετής σύμβαση με δυνατότητα ανανέωσης της. Πάντως, στα τέλη του 1985 αποφασίστηκε η διακοπή της παραγωγής, που κρίθηκε ασύμφορη. Αυτό έγινε εξαιτίας της κατάργησης της προνομιακής μεταχείρισης οχημάτων εγχώριας κατασκευής, στα πλαίσια των χωρών της ΕΟΚ, αλλά και της έλλειψης οικονομίας κλίμακας (μικρή αγορά, ανύπαρκτες εξαγωγές κλπ.). Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής αφορούσε το μικρομεσαίο Kadett. Παράλληλα γίνονταν και κάποιες εισαγωγές Opel, εάν οι ανάγκες το απαιτούσαν.
Μέτοχος ήταν η ίδια η Genaral Motors Corporation. Ορισμένα από τα μέρη των αυτοκινήτων προέρχονταν από ντόποιους προμηθευτές, με την εγχώρια προστιθέμενη αξία να κυμαίνεται γύρω στο 30-40%. Η Opel ήταν η 1η σε πωλήσεις εταιρία στην Ελλάδα, το 1984 και το 1985. Το τελευταίο έτος λειτουργίας του εργοστασίου (1985) από τα συνολικά 9.483 Opel που διατέθηκαν στη χώρα μας, τα 7.005 ήταν ελληνικής συναρμολόγησης.
Παράλληλα,μετά την ίδρυση της General Motors Hellas A.B.E.E το 1981, η Opel βρέθηκε στη χώρα μας με ένα δίκτυο αντιπροσώπων κάτω από την ομπρέλα της μητρικής εταιρίας. Όμως, εκτός από τους κατά τόπους επίσημους αντιπροσώπους σε όλη την Ελλάδα, ισχυρό δίκτυο διέθετε και στην Αττική. Εκτός από την "ΕΛΦΙΝΚΟ", με την οποία είχε συνδεθεί το όνομα της Opel στη χώρα μας μεταπολεμικά, υπήρχαν ακόμα οι "VITACAR", "Δρόμων", "Τζανάκος" και η, νεοσύστατη τότε, "Dynamotors".
Στη φωτογραφία (πάνω), μια καταχώρηση της G.M Hellas σχετικά με τους επίσημους dealers της Opel, το 1984.
Εδώ, θα γίνει μια σύντομη αναφορά σχετικά με τη παρουσία μερικών ακόμα εταιριών, στη χώρα μας.
VOLVO (Σουηδία)
Το 1952, η "Σαρακάκης & Καλόμοιρος Α.Ε.Β.Ε" ανέλαβε την αντιπροσωπεία των προϊόντων της Volvo, στην Ελλάδα. Οι αδελφοί Σαρακάκη είχαν συνεταιριστεί με τους αδελφούς Καλόμοιρους, ήδη από το 1924. Παράλληλα, διέθεταν και ξεχωριστή επιχείρηση, την "Αφοί Σαρακάκη Α.Ε.Β.Ε", επίσης με σημαντική παρουσία στο χώρο του αυτοκινήτου. Η Volvo, με την παρουσιάση της "Αμαζόνας" (photo) είχε στη χώρα μας μια αρκετά ικανοποιητική πορεία, έως τα μέσα της δεκαετίας του '60. Για παράδειγμα, το 1962 οι πωλήσεις της σουηδικής εταιρίας ξεπέρασαν αυτές της γαλλικής Simca ή της βρετανικής Morris. H Volvo παρέμεινε και τις επόμενες δεκαετίες στα χέρια του Σαρακάκη, με τις "Σαρακάκης & Καλόμοιρος Α.Ε.Β.Ε" και "Αφοί Σαρακάκη Α.Ε.Β.Ε" να συγχωνεύονται το 1972, δημιουργώντας την "Αφοι Σαρακάκη Ανώνυμος Εμπορική και Βιομηχανική Εταιρία".
DAF (Ολλανδία)
H DAF ξεκίνησε την παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων το 1959. Η αρχή έγινε με το "600", ένα μικρό δίπορτο μοντέλο πόλης (όπως ήταν και όλα τα επόμενα) και σύντομα, το 1961, ακολούθησε η έκδοση με τον κινητήρα των 750 κ.εκ (Daffodil). Tο βασικό χαρακτηριστικό τους ήταν το αυτόματο κιβώτιο συνεχούς μεταβλητής μετάδοσης, που η εταιρία ονόμαζε Variomatic.
Στην Ελλάδα, τα πρώτα αυτοκίνητα ήρθαν λίγο αργότερα, το πιθανότερο στα τέλη Φεβρουαρίου 1962. Επίσημη αντιπροσωπεία ήταν η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ Α.Ε." που έφερνε στη χώρα μας και τα Peugeot, με έδρα στη Λ. Συγγρού 93. Στη Θεσσαλονίκη η έκθεση βρισκόταν επί της Λέοντος Σοφού 15.
Το μικρό DAF βρισκόταν στη κατηγορία των 5 φορολογίσιμων ίππων και ήταν ιδιαίτερα οικονομικό σε κατανάλωση. Τη πρώτη χρονιά διάθεσης τους (1962) οι πωλήσεις της DAF στη πρωτεύουσα έφτασαν τις 26 μονάδες. O αριθμός αυτός δεν απέχει πολύ από το μέσο όρο πωλήσεων που πέτυχε τα επόμενα χρόνια πανελλαδικά, έως την εξαγορά της από τη Volvo στα μέσα της δεκαετίας του '70.
General Motors Hellas A.B.E.E
Οι εγκαταστάσεις της G.M. Hellas φιλοξενήθηκαν σε αυτές της "Εμπορικής Αυτοκινήτων", που κατασκευάζονταν παλιότερα τα Mazda (33ο χλμ Εθν. Αθηνών-Λαμίας).
Εκεί συναρμολογούνταν τα Οpel Kadett & Ascona (βεvζίνη & diesel για ταξί), ενώ συναρμολογήθηκαν και κάποια Isuzu Pickup. Η λειτουργία του ξεκίνησε τον Ιούνιο του 1981, ενώ τον Οκτώβριο του1982 υπογράφεται τριετής σύμβαση με δυνατότητα ανανέωσης της. Πάντως, στα τέλη του 1985 αποφασίστηκε η διακοπή της παραγωγής, που κρίθηκε ασύμφορη. Αυτό έγινε εξαιτίας της κατάργησης της προνομιακής μεταχείρισης οχημάτων εγχώριας κατασκευής, στα πλαίσια των χωρών της ΕΟΚ, αλλά και της έλλειψης οικονομίας κλίμακας (μικρή αγορά, ανύπαρκτες εξαγωγές κλπ.). Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής αφορούσε το μικρομεσαίο Kadett. Παράλληλα γίνονταν και κάποιες εισαγωγές Opel, εάν οι ανάγκες το απαιτούσαν.
Μέτοχος ήταν η ίδια η Genaral Motors Corporation. Ορισμένα από τα μέρη των αυτοκινήτων προέρχονταν από ντόποιους προμηθευτές, με την εγχώρια προστιθέμενη αξία να κυμαίνεται γύρω στο 30-40%. Η Opel ήταν η 1η σε πωλήσεις εταιρία στην Ελλάδα, το 1984 και το 1985. Το τελευταίο έτος λειτουργίας του εργοστασίου (1985) από τα συνολικά 9.483 Opel που διατέθηκαν στη χώρα μας, τα 7.005 ήταν ελληνικής συναρμολόγησης.
Παράλληλα,μετά την ίδρυση της General Motors Hellas A.B.E.E το 1981, η Opel βρέθηκε στη χώρα μας με ένα δίκτυο αντιπροσώπων κάτω από την ομπρέλα της μητρικής εταιρίας. Όμως, εκτός από τους κατά τόπους επίσημους αντιπροσώπους σε όλη την Ελλάδα, ισχυρό δίκτυο διέθετε και στην Αττική. Εκτός από την "ΕΛΦΙΝΚΟ", με την οποία είχε συνδεθεί το όνομα της Opel στη χώρα μας μεταπολεμικά, υπήρχαν ακόμα οι "VITACAR", "Δρόμων", "Τζανάκος" και η, νεοσύστατη τότε, "Dynamotors".
Στη φωτογραφία (πάνω), μια καταχώρηση της G.M Hellas σχετικά με τους επίσημους dealers της Opel, το 1984.
Billy
(αρχείο bill files)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου