Τα πολυμορφικά αυτοκίνητα ξεκίνησαν να είναι δημοφιλή στις διεθνείς αγορές τη δεκαετία του '80. Στην Ευρώπη η αρχή έγινε με το Renault Espace, το 1984. Tα επόμενα χρόνια και άλλες εταιρίες κυκλοφόρησαν ανάλογα μοντέλα. Πάντως, τα πολυμορφικά αυτοκίνητα εκείνης τη περιόδου ήταν άγνωστα στους ελληνικούς δρόμους. Ο λόγος είναι ότι τα πρώτα εκείνα πολυμορφικά ανήκαν στη μεγάλη κατηγορία, με μεγάλους σε κυβισμό κινητήρες (συνήθως 2.000 κ.εκ και άνω). Στην εγχώρια αγορά με την υψηλή φορολογία, κατά τη δεκαετία του '80 ήταν απλά ασύμφορα για τον μέσο αγοραστή. Για παράδειγμα, την άνοιξη του 1986, ένα Espace 2.000 κυβικών εκατοστών στοίχιζε στην Ελλάδα περίπου 6.820.000 δραχμές, τιμή εξωφρενική εκείνη την εποχή.
Η κατάσταση θα αρχίσει να αλλάζει σταδιακά από τα τέλη της δεκαετίας του '90, όταν (πάλι) η Renault παρουσίασε το Megane Scenic. Πλέον τα πολυμορφικά κατέβαιναν κατηγορία, με κινητήρες πιο κοντά στα ελληνικά δεδομένα. Το Scenic ήταν ουσιαστικά μια πολυμορφική έκδοση του μικρομεσαίου Megane,με κινητήρες στα 1.400 & 1.600 κυβικά εκατοστά. Η αποδοχή από το ελληνικό κοινό δεν ήταν άμεση, όμως ήδη από τον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του, το 1997, οι πωλήσεις του έφτασαν τις 383 μονάδες. Το νούμερο δεν ήταν μεγάλο με απόλυτα κριτήρια, όμως ήταν άγνωστο για πολυμορφκό ως εκείνη την εποχή στην Ελλάδα. Τα πολυμορφικά είχαν ακόμα δρόμο να διανύσουν στη χώρα μας, εφόσον εκείνη τη χρονιά το ποσοστό τους κάλυπτε μόλις το 0.4% της αγοράς!
Tο επόμενο έτος (1998) το Scenic προσελκύει στη χώρα μας περί τους 710 αγοραστές. Εν τω μεταξύ, ο ανταγωνισμός αρχίζει να παρουσιάζει τις δικές του προτάσεις στην μεσαία κατηγορία των πολυμορφικών, μετά την μεγάλη επιτυχία του Scenic στις ευρωπαϊκές αγορές. To 2000 το μερίδιο τους στην ελληνική αγορά έχει φτάσει στο 2.2% επί του συνόλου, με 6.393 πωλήσεις. Δημοφιλέστερο μοντέλο εκείνη τη χρονιά ήταν το Citroen Picasso, με 1.616 μονάδες, ενώ το πρωτοπόρο Scenic (στην ανανεωμένη του έκδοση) ακολούθησε 2ο με 1.432 μονάδες. Πολύ δημοφιλές στην κατηγορία ήταν και το Opel Zafira. Το 2001 οι πωλήσεις τους φτάνουν τις 6.835 μονάδες (2.4%) με το Renault Scenic να επανέρχεται στη κορυφή. To 2002 το μερίδιο τους αυξάνεται στο 2.8%, με 7.511 πωλήσεις συνολικά. Νέος πρωταγωνιστής ήταν το Hyundai Matrix, με 1.676 μονάδες, ενώ το Scenic αρκέστηκε στη 2η θέση της κατηγορίας, με 1.217 μονάδες (από 1ο το 2001). Το 2003 η κατηγορία γνωρίζει περαιτέρω αύξηση, με ποσοστό 3.3% και 8.353 πωλήσεις. Τη περίοδο 2004-2006 το μερίδιό τους κυμάνθηκε γύρω στο 5.5% με το Matrix να παραμένει το δημοφιλέστερο και νέους δυνατούς παίχτες στο προσκήνιο, όπως το Ford C-Max. Σχεδόν το σύνολο των πωλήσεων πολυμορφικών στη χώρα μας αφορούσε πάντα τα μεσαία και μικρότερα μοντέλα (π.χ Nissan Note) ενώ τα μεγάλα βρίσκονταν στο περιθώριο, για ευνόητους λόγους. Από το 2010, με την ύφεση στην αγορά αυτοκινήτου, οι πωλήσεις άρχισαν σταδιακά να μειώνονται σημαντικά. Το 2015 κάλυψαν το 1.9% της αγοράς (1.404 μονάδες) με τα 3 δημοφιλέστερα μοντέλα να ειναι τα Nissan Note, Fiat 500L και Skoda Roomster.
Η κατάσταση θα αρχίσει να αλλάζει σταδιακά από τα τέλη της δεκαετίας του '90, όταν (πάλι) η Renault παρουσίασε το Megane Scenic. Πλέον τα πολυμορφικά κατέβαιναν κατηγορία, με κινητήρες πιο κοντά στα ελληνικά δεδομένα. Το Scenic ήταν ουσιαστικά μια πολυμορφική έκδοση του μικρομεσαίου Megane,με κινητήρες στα 1.400 & 1.600 κυβικά εκατοστά. Η αποδοχή από το ελληνικό κοινό δεν ήταν άμεση, όμως ήδη από τον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του, το 1997, οι πωλήσεις του έφτασαν τις 383 μονάδες. Το νούμερο δεν ήταν μεγάλο με απόλυτα κριτήρια, όμως ήταν άγνωστο για πολυμορφκό ως εκείνη την εποχή στην Ελλάδα. Τα πολυμορφικά είχαν ακόμα δρόμο να διανύσουν στη χώρα μας, εφόσον εκείνη τη χρονιά το ποσοστό τους κάλυπτε μόλις το 0.4% της αγοράς!
Tο επόμενο έτος (1998) το Scenic προσελκύει στη χώρα μας περί τους 710 αγοραστές. Εν τω μεταξύ, ο ανταγωνισμός αρχίζει να παρουσιάζει τις δικές του προτάσεις στην μεσαία κατηγορία των πολυμορφικών, μετά την μεγάλη επιτυχία του Scenic στις ευρωπαϊκές αγορές. To 2000 το μερίδιο τους στην ελληνική αγορά έχει φτάσει στο 2.2% επί του συνόλου, με 6.393 πωλήσεις. Δημοφιλέστερο μοντέλο εκείνη τη χρονιά ήταν το Citroen Picasso, με 1.616 μονάδες, ενώ το πρωτοπόρο Scenic (στην ανανεωμένη του έκδοση) ακολούθησε 2ο με 1.432 μονάδες. Πολύ δημοφιλές στην κατηγορία ήταν και το Opel Zafira. Το 2001 οι πωλήσεις τους φτάνουν τις 6.835 μονάδες (2.4%) με το Renault Scenic να επανέρχεται στη κορυφή. To 2002 το μερίδιο τους αυξάνεται στο 2.8%, με 7.511 πωλήσεις συνολικά. Νέος πρωταγωνιστής ήταν το Hyundai Matrix, με 1.676 μονάδες, ενώ το Scenic αρκέστηκε στη 2η θέση της κατηγορίας, με 1.217 μονάδες (από 1ο το 2001). Το 2003 η κατηγορία γνωρίζει περαιτέρω αύξηση, με ποσοστό 3.3% και 8.353 πωλήσεις. Τη περίοδο 2004-2006 το μερίδιό τους κυμάνθηκε γύρω στο 5.5% με το Matrix να παραμένει το δημοφιλέστερο και νέους δυνατούς παίχτες στο προσκήνιο, όπως το Ford C-Max. Σχεδόν το σύνολο των πωλήσεων πολυμορφικών στη χώρα μας αφορούσε πάντα τα μεσαία και μικρότερα μοντέλα (π.χ Nissan Note) ενώ τα μεγάλα βρίσκονταν στο περιθώριο, για ευνόητους λόγους. Από το 2010, με την ύφεση στην αγορά αυτοκινήτου, οι πωλήσεις άρχισαν σταδιακά να μειώνονται σημαντικά. Το 2015 κάλυψαν το 1.9% της αγοράς (1.404 μονάδες) με τα 3 δημοφιλέστερα μοντέλα να ειναι τα Nissan Note, Fiat 500L και Skoda Roomster.
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΕ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΠΟΛΥΜΟΡΦΙΚΑ
ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1997-2015
|
||
ΕΤΟΣ
|
ΜΟΝΤΕΛΟ
|
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
|
1997
|
Renault Scenic*
|
383
|
1998
|
Renault Scenic*
|
712
|
1999
|
Renault Scenic
|
693
|
2000
|
Citroen Xsara Picasso
|
1.616
|
2001
|
Renault Scenic
|
1.819
|
2002
|
Hyundai Matrix
|
1.676
|
2003
|
Hyundai Matrix
|
1.691
|
2004
|
Hyundai Matrix
|
2.892
|
2005
|
Hyundai Matrix
|
2.395
|
2006
|
Hyundai Matrix
|
1.785
|
2007
|
Mercedes A Series
|
1.814
|
2008
|
Mercedes A Series
|
1.910
|
2009
|
Mercedes A Series
|
1.731
|
2010
|
Mercedes A Series
|
827
|
2011
|
Mercedes A Series
|
792
|
2012
|
Mercedes A Series
|
417
|
2013
|
Skoda Roomster
|
182
|
2014
|
Nissan Note
|
1.068
|
2015
|
Nissan Note
|
759
|
*1η
γενιά του μοντέλου ως Renault Megane Scenic
Στοιχεία: ΣΕΑΑ
|
To Renault Megane Scenic (photo) ήταν το πρώτο πολυμορφικό της μεσαίας κατηγορίας όταν παρουσιάστηκε, στα τέλη του 1996. Ψηφίστηκε ως το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1997" και αποτέλεσε το πρώτο εμπορικά επιτυχημένο MPV στην ελληνική αγορά.
To Citroen Xsara Picasso ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή πολυμορφικά στη χώρα μας κατά τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Το 2000 κατάφερε να έρθει πρώτο σε πωλήσεις στην κατηγορία, με 1.616 μονάδες έναντι 1.432 του Renault Scenic.
To Opel Zafira 1ης γενιάς (photo) παρουσιάστηκε το 1999 και ήταν η απάντηση της γερμανικής εταιρίας στη κατηγορία των μεσαίων πολυμορφικών που δημιούργησε η Renault. Αποδείχθηκε ως ένα από τα πλέον εμπορικά MPV της εγχώριας αγοράς, δείχνοντας την δυναμική του ήδη από το πρώτο έτος κυκλοφορίας του στην Ελλάδα.
To Hyundai Matrix παρουσιάστηκε το 2001 και ήταν σταθερά το πρώτο σε πωλήσεις πολυμορφικό μοντέλο στην Ελλάδα, την περίοδο 2002 - 2006.
Billy
Στοιχεία: ΣΕΑΑ
To Citroen Xsara Picasso ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή πολυμορφικά στη χώρα μας κατά τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Το 2000 κατάφερε να έρθει πρώτο σε πωλήσεις στην κατηγορία, με 1.616 μονάδες έναντι 1.432 του Renault Scenic.
To Opel Zafira 1ης γενιάς (photo) παρουσιάστηκε το 1999 και ήταν η απάντηση της γερμανικής εταιρίας στη κατηγορία των μεσαίων πολυμορφικών που δημιούργησε η Renault. Αποδείχθηκε ως ένα από τα πλέον εμπορικά MPV της εγχώριας αγοράς, δείχνοντας την δυναμική του ήδη από το πρώτο έτος κυκλοφορίας του στην Ελλάδα.
To Hyundai Matrix παρουσιάστηκε το 2001 και ήταν σταθερά το πρώτο σε πωλήσεις πολυμορφικό μοντέλο στην Ελλάδα, την περίοδο 2002 - 2006.
Billy
Στοιχεία: ΣΕΑΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου