Files for the past, present & future

City/Technology/Music/Auto/People/Arts

Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου 25 χρόνια πριν (1991)

 Η ώρα της "απόσυρσης"

Το 1991 αποτελεί μια ιδιαίτερη χρονιά για την αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας.
Ήταν η χρονιά που άρχισαν να ισχύουν τα κίνητρα για την αντικατάσταση των παλιών οχημάτων με νέα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (καταλυτικά), η γνωστή μας "απόσυρση".
Ο δείκτης τιμών παρουσίασε περαιτέρω μείωση, για 2η φορά από το 1990, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις νέων επιβατικών να αυξηθούν κατά 45% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η διαδικασία της απόσυρσης όριζε μια σειρά από φορολογικές απαλλαγές για όποιον αποκτούσε καινούργιο καταλυτικό επιβατικό Ι.Χ και αφορούσε στο εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος (Ε.Π.Ε.Τ) καθώς και στα τέλη κυκλοφορίας (μη καταβολή τελών για 5 έτη), ενώ υπήρχε μείωση και στον ειδικό φόρο κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ). Όλα τα παραπάνω ίσχυαν από 1/1/1991 για  επιβατικά αυτοκίνητα έως 2.000 κυβικά εκατοστά, αλλά και για τα ελαφρά Ι.Χ βενζινοκίνητα φορτηγά, μικτού βάρους έως 2.5 τόννους.

Ενώ η αγορά νέων επιβατικών αυτοκινήτων γνώριζε άνθηση, η αγορά μεταχειρισμένων Ι.Χ παρουσίασε σημαντική πτώση, κατά 46%, σε σχέση με το 1990. Διατέθηκαν 9.207 μονάδες, καλύπτοντας μόλις το 5.2% του συνόλου.
Αντίθετα οι ταξινομήσεις καινούργιων Ι.Χ. ανήλθαν σε 167.737 μονάδες, έναντι 115.314 τη προηγούμενη χρονιά.
Υπολογίζεται, πως τη πρώτη χρονιά εφαρμογής του μέτρου της απόσυρσης, βγήκαν από την κυκλοφορία περίπου 140.000 παλιά αυτοκίνητα (τα κίνητρα ίσχυσαν και το 1992). Η απόσυρση βοήθησε στην μείωση του μέσου όρου ηλικίας του στόλου των οχημάτων στη χώρα μας, που το 1989 ήταν στα 11.3 χρόνια, αρκετά υψηλότερος σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Φυσικά, το μεγαλύτερο όφελος ήταν το περιβαλλοντικό.
To 1991 κυκλοφορούσαν στη Ελλάδα 1.777.484 επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 947.267 στη πρωτεύουσα.

Η Nissan διατήρησε τη θέση της στη κορυφή, με 16.893 πωλήσεις και μερίδιο 10% επί του συνόλου. Τα περισσότερα εξ'αυτών αφορούσαν τα ελληνικής συναρμολόγησης Sunny. Το δημοφιλές μικρομεσαίο της εταιρίας, έδωσε δυναμικό παρόν με τη νέα γενιά του (Ν14 - photo) που παρουσιάστηκε περί τα μέσα του '91.
Η Fiat κατέλαβε τη 2 θέση των πωλήσεων, με 15.311 μονάδες (3η το 1990). Σημαντικό ρόλο σε αυτή την επιτυχία έπαιξε το ανανεωμένο Uno, καθώς και το μικρομεσαίο Tipo, με κινητήρα 1.400 κ.εκ., στην καταλυτική του έκδοση. Στη γκάμα της υπήρχε ακόμα το κλασικό Panda και το 4θυρο Tempra στα 1.600 κ.εκ.
Η Τoyota αρκέστηκε στη 3η θέση, με 14.756 πωλήσεις, ενώ τη προηγούμενη χρονιά ήταν στη 2η θέση.


No1 στην Ελλάδα, το 1991, η Nissan (photo: Nissan Sunny Sedan)

 Fiat Tipo.
Toyota Corolla Liftback.






Billy
Στοιχεία: ΣΕΑΑ





                 

1 σχόλιο:

  1. Sunny και corolla ίσον τεχνολογική αρτιότητα ιαπωνική αξιοπιστία σταθερή αξία. FIAT Tipo ίσον παρακμη

    ΑπάντησηΔιαγραφή