Με την
εγχώρια αγορά αυτοκινήτου να εμφανίζει ιδιαίτερη δυναμική, το 1977 έκλεισε με
σημαντική αύξηση στις πωλήσεις νέων επιβατικών στη χώρα μας.
Συνολικά,
διατέθηκαν 98.924 αυτοκίνητα εκείνη
τη χρονιά, έναντι 58.544 το 1976, παρουσιάζοντας εντυπωσιακή άνοδο κατά 45% !
Με
δεδομένο ότι η συγκεκριμένη περίοδος δεν αποτέλεσε εξαίρεση στην πάγια τακτική
του κράτους απέναντι στο Ι.Χ, το αποτέλεσμα είναι σίγουρα ενδιαφέρον. Το
κόστος κτήσης και χρήσης του αυτοκινήτου ολοένα και μεγάλωνε (τέλη κυκλοφορίας,
κόστος καυσίμων κλπ). Ήδη από τον Ιούνιο του 1976 ίσχυε το νέο φορολογικό
σύστημα όπου, βάσει του κυβισμού και της δασμολογητέας αξίας, θα υπήρχαν και οι
ανάλογες επιβαρύνσεις. Για τα επιβατικά ο νόμος (363/76) όριζε πως για αυτοκίνητα με
κινητήρα έως 1.200 κ.εκ. ο Φόρος Κατανάλωσης ανερχόταν σε 23 δρχ. ανά κυβικό
εκατοστό, ενώ για αυτοκίνητα με κινητήρα άνω των 1.200 κ.εκ. στις 28 δρχ. ανά
κυβικό εκατοστό. Αν η δασμολογητέα αξία ενός αυτοκινήτου υπερέβαινε τις 50.000
δρχ, υπήρχε προσαύξηση κατά 2% για κάθε 1.000 δραχμές επιπλέον. Το αντίστοιχο Ειδικό
Τέλος ήταν στις 50 δρχ. ανά κυβικό εκατοστό έως τα 1.200 κ.εκ. και στις 100 δρχ
ανά κυβικό εκατοστό για άνω των 1.200 κ.εκ. Το Ειδικό Τέλος δεν μπορούσε να
είναι μεγαλύτερο από 300.000 δρχ. Το όριο αυτό καταργήθηκε λίγο αργότερα, την
άνοιξη του 1977. Την ίδια περίοδο αυξήθηκε προοδευτικά ο Ειδικός Φόρος
Κατανάλωσης στα επιβατικά Ι.Χ άνω των
1.800 κ.εκ ή 13 φορολογήσιμων ίππων, με ταυτόχρονη αύξηση του εφάπαξ πρόσθετου
ειδικού τέλους κατά 50% .
Παρόλα
αυτά η τάση του Έλληνα για την απόκτηση αυτοκινήτου ήταν ιδιαίτερα ισχυρή.
Άλλωστε η χώρα μας διέθετε μια αρκετά μικρή αναλογία επιβατικών σε σχέση με άλλες
ευρωπαϊκές (και μη) χώρες.
Το
1977 κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 620.755 επιβατικά αυτοκίνητα. Τα περισσότερα ανήκαν
στην κατηγορία των 8 φορ. ίππων, με τον αριθμό τους να ανέρχεται σε 261.300
μονάδες. Ακολουθούσαν αυτά στους 9 φορ. ίππους με 70.073 μονάδες, ενώ την τρίτη
θέση καταλάμβαναν τα επιβατικά στους 10 φορ. ίππους, με 55.991 μονάδες. Με μικρή διαφορά πίσω τους έρχονταν
τα αυτοκίνητα των 6 (!) φορ. ίππων, με
54.976 μονάδες.
Η Fiat
κυριάρχησε στην Ελλάδα πριν από 38 χρόνια. Η ιταλική εταιρία κατέκτησε τη 1η θέση με 15.272 πωλήσεις, κατέχοντας το 15.4%
της αγοράς. Στη 2η θέση ακολούθησε η Opel, με 10.346 μονάδες και ποσοστό 10.5% ενώ η Seat ήρθε στη 3η
θέση, συνεχίζοντας τη ανοδική πορεία που ανέπτυξε στη χώρα μας από τα μέσα της
δεκαετίας του ’70. H ισπανική εταιρία διέθεσε 8.223 αυτοκίνητα με ποσοστό
8.3%.
Tη πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν οι Datsun & Toyota,
παρουσιάζοντας αύξηση των πωλήσεων τους
σε σχέση με τη προηγούμενη χρονιά.
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟ 1977
|
|||
ΕΤΑΙΡΙΑ
|
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
|
%
|
|
1
|
FIAT
|
15.272
|
15.4
|
2
|
OPEL
|
10.346
|
10.5
|
3
|
SEAT
|
8.223
|
8.3
|
4
|
DATSUN (NISSAN)
|
7.090
|
7.2
|
5
|
TOYOTA
|
6.600
|
6.7
|
6
|
FORD
|
6.416
|
6.5
|
7
|
SIMCA-CHRYSLER
|
4.995
|
5.0
|
8
|
CITROEN
|
4.639
|
4.7
|
9
|
PEUGEOT
|
3.049
|
3.1
|
10
|
VOLKSWAGEN
|
3.025
|
3.1
|
11
|
ZASTAVA
|
2.835
|
2.9
|
12
|
AUTOBIANCHI
|
2.750
|
2.8
|
H Fiat ήταν 1η σε πωλήσεις στην Ελλάδα, το 1977. Το Fiat 127 (photo) ήταν ένα από τα δημοφιλέστερα μοντέλα της αγοράς. Μετά την άνοιξη εκείνης της χρονιάς, τη σκυτάλη πήρε η ανανεωμένη του έκδοση (σειρά 2). Η ιταλική εταιρία διέθετε στη χώρα μας επιπλέον, το μικρό 126, το επίσης πολύ επιτυχημένο μικρομεσαίο 128, το coupe 128 3p, το μεσαίο 131 και το μεγάλο 132.
Το 127 ήταν πολύ δημοφιλές και στην ισπανική του εκδοχή, ως Seat. Η εταιρία συνέχισε την ανοδική της πορεία και το 1977, καταλαμβάνοντας την 3η θέση. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και το Seat 124 DLS (photo κάτω), που συνδύαζε μεγάλο αμάξωμα με προσιτή τιμή, διαθέτοντας κινητήρα 1.197 κ.εκ στους 8 φορ. ίππους
Η Opel κατέκτησε τη 2η θέση των πωλήσεων στην ελληνική αγορά, με ποσοστό 10.5%. Το Kadett τρίτης γενιάς (photo) ήταν το best seller της εταιρίας. Διέθετε εκδόσεις στα 1.0 & 1.2 λίτρα. Περί τα τέλη καλοκαιριού έκανε την εμφάνισή της η ανανεωμένη έκδοση του μοντέλου. Στη μεσαία κατηγορία υπήρχε η Ascona, με βασικό κινητήρα στα 1.200 κ.εκ.
Το 1977 διατέθηκαν στην εγχώρια αγορά, 19.198 καινούργια ιαπωνικά επιβατικά αυτοκίνητα (19.4% επί του συνόλου). Το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό από αυτά αφορούσε μοντέλα της Datsun και της Toyota.
Η Datsun (Nissan) ήταν και η 1η σε πωλήσεις ιαπωνική εταιρία, κερδίζοντας τη 4η θέση στη γενική κατάταξη. Δυνατά χαρτιά της τα 100Α & 120Α (photo), καθώς και το 120Υ, που βρίσκονταν στις δημοφιλέστερες κατηγορίες με κινητήρες έως 8 φορ. ίππους. Υπήρχαν ακόμα διαθέσιμα τα μεγαλύτερα 140-160J & 160-180B.
H Simca-Chrysler ήταν η δημοφιλέστερη γαλλική εταιρία στη χώρα μας, το 1977. Κατέλαβε την 7η θέση των πωλήσεων, με μερίδιο αγοράς 5.0%. Τα πιο εμπορικά της μοντέλα ήταν το μικρομεσαίο "1100" και το μεσαίο "1307" με κινητήρα 1.294 κ.εκ. (photo)
Tα περισσότερο προσιτά αυτοκίνητα από την Ανατολική Ευρώπη, διέθεσαν το 1977 συνολικά 6.440 μονάδες ή ποσοστό 6.5% της αγοράς. Πιο εμπορικές εταιρίες, κατά σειρά, η Zastava με 2.835 πωλήσεις (11η) και η Lada με 2.336 πωλήσεις (14η).
Billy
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Στοιχεία κυκλοφορούντων επιβατικών: ΕΛΣΤΑΤ
έρευνα: Billy
photos αρχείο bill files
παρα πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Πλέον βέβαια έχει μπει για τα καλά στις επιλογές του Έλληνα το
ΑπάντησηΔιαγραφήleasing αυτοκινήτων http://www.piraeusbankgroup.com/el/group-activities/solutions-for-individuals/leasing