Files for the past, present & future

City/Technology/Music/Auto/People/Arts

Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015

H ελληνική αγορά αυτοκινήτου 60 χρόνια πριν. Φεβρουάριος 1955


Κατά τη δεκαετία του '50, η χώρα μας διέθετε μια ιδιαίτερα μικρή σε όγκο αγορά.
Παρόλα αυτά, η αύξηση του αριθμού επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα μετά τον πόλεμο και έως τα μέσα της δεκαετίας του '50, ήταν σημαντική για τα τότε δεδομένα, παρά τα προβλήματα που υπήρχαν στο μεγαλύτερο μέρος αυτής της περιόδου (οικονομική κατάσταση, περιορισμός εισαγωγών οχημάτων, περιορισμοί στα καύσιμα κλπ).
Μέχρι τα τέλη του 1954 κυκλοφορούσαν 15.110 επιβατικά, εκ των οποίων τα 9.810 ήταν ιδιωτικής χρήσης και τα υπόλοιπα 5.300 δημόσιας χρήσης (ταξί/αγοραία).
Όπως είναι φυσικό, η ακριβής εικόνα της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου εκείνης της εποχής, είναι αμφίβολο αν έχει καταγραφεί συστηματικά από κάποιον φορέα.
Ας δούμε όμως τις τάσεις που επικρατούσαν 60 χρόνια πριν, το 1955, στο αντίστοιχο διάστημα που διανύουμε. Τα στοιχεία αντλήθηκαν από την εφημερίδα "Ναυτεμπορική", η οποία έκανε μια προσπάθεια καταγραφής των ταξινομήσεων νέων (και μεταχειρισμένων) αυτοκινήτων στη πρωτεύουσα, εκείνη την εποχή. Εδώ θα αναφερθούμε στο διάστημα από 1η έως 17η Φεβρουαρίου 1955.

Ο συνολικός αριθμός νέων επιβατικών που φαίνεται ότι διατέθηκαν, στο συγκεκριμένο διάστημα, αγγίζει τα 100 αυτοκίνητα περίπου (Αθήνα).
Το προβάδισμα το έχει η Fiat με 16 μονάδες, κυρίως χάρη στο μικρό οικογενειακό μοντέλο "1100". Η Ford ακολουθεί με 11 μονάδες, με πιο εμπορικά μοντέλα τα βρετανικά 4πορτα οικογενειακά Consul και τα γερμανικά 2πορτα Taunus 12M.
Ψηλά δείχνει να βρίσκεται η Mercedes, με 9 μονάδες, κάτι που πιθανόν να οφείλεται στο κομμάτι της αγοράς ταξί, Μέσα στις δημοφιλέστερες εταιρίες βλέπουμε να είναι η βρετανική Standard, με τα προσιτά μικρά 4πορτα "Eight" & " Ten" (με κινητήρες 803 & 948 κ. εκ. αντίστοιχα), η οποία φαίνεται να διέθεσε 7 μονάδες. Η Opel ακολουθεί με 6 αυτοκίνητα, με το Olympia (Rekord) να καταλαμβάνει σχεδόν το σύνολο των πωλήσεων της γερμανικής εταιρίας.
Με μια μονάδα διαφορά ακολουθεί η αμερικάνικη Chevrolet (5 συνολικά), τα μοντέλα της οποίας ήταν δημοφιλή ως ταξί εκείνη την εποχή στην Ελλάδα. Τα Opel και τα Chevrolet εισάγονταν στη χώρα μας από την ΕΛΦΙΝΚΟ Α.Ε.
Η Volkswagen ακολουθεί με 4 αυτοκίνητα, ενώ τον ίδιο αριθμό αυτοκινήτων διέθεσε και η βρετανική Austin-Morris.
Άλλες εταιρίες που ταξινόμησαν καινούργια αυτοκίνητα στη πρωτεύουσα ήταν oi Peugeot (μοντέλο "203"), Renault, Hillman, DKW, Plymouth, Dodge, Vauxhall, Citroen, Borgward, Volvo, Simca, καθώς και οι αμερικάνικες Willys-Overland ,Studebaker και Pontiac. Βέβαια όλες οι παραπάνω, περιορίστηκαν σε πωλήσεις του ενός έως τριών αυτοκινήτων έκαστη, πράγμα λογικό αν σκεφτούμε το συνολικό μέγεθος της αγοράς.
Σχετικά περιορισμένος ήταν ο αριθμός μεταχειρισμένων επιβατικών που ταξινομήθηκαν, με πολλά από αυτά να αφορούν τα κλασικά αμερικάνικα Jeep.
H Fiat διέθεσε τα περισσότερα αυτοκίνητα στην Αθήνα, πριν 60 χρόνια, στο διάστημα από 1 έως 17 Φεβρουαρίου 1955. Στη φωτογραφία το μικρό Fiat "1100", το οποίο ήταν το πιο επιτυχημένο μοντέλο της εταιρίας και, πιθανότατα, το εμπορικότερο μοντέλο της εγχώριας αγοράς εκείνη τη περίοδο.


Η Ford φαίνεται πως ήταν η 2η σε ταξινομήσεις εταιρία στη πρωτεύουσα τον Φεβρουάριο του '55. Τα δημοφιλέστερα μοντέλα ήταν το γερμανικό Taunus 12m (photo), αποκλειστικά με 2πορτο αμάξωμα, και τα βρετανικά Consul. Διατέθηκαν επίσης κάποια μεγαλύτερα αμερικάνικα μοντέλα της εταιρίας, τα οποία πιθανόν κυκλοφόρησαν ως ταξί. 



Τα προσιτά οικογενειακά μοντέλα μικρού κυβισμού, "Eight" & "Ten" (photo), έκαναν την βρετανική Standard, μια από τις πιο επιτυχημένες εμπορικά στις ταξινομήσεις Ι.Χ. της Αθήνας, τον Φεβρουάριο του 1955. 

Τον Φεβρουάριο του 1955 η Chevrolet αποτελούσε τη δημοφιλέστερη αμερικάνικη εταιρία στη χώρα μας. Αυτό ίσχυε άλλωστε και τα προηγούμενα χρόνια και θα συνέχιζε ως το τέλος της δεκαετίας του '50.  Εκείνη τη χρονιά διέθετε τα νέας σχεδίασης μοντέλα, που είχαν κάνει την εμφάνισή τους στη χώρα μας ήδη στα τέλη του 1954. 




Billy
Στοιχεία: Ναυτεμπορική (αφορούν ταξινομήσεις οχημάτων στην πρωτεύουσα, 1-17/2/1955)
επεξεργασία στοιχείων: Billy 
Στοιχεία κυκλοφορούντων επιβατικών 1954: ΕΛΣΤΑΤ
photos: αρχείο bill-files




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου