Σελίδες

Παρασκευή 17 Ιουνίου 2016

Η Renault στην Ελλάδα

Μεταπολεμικά, τα αυτοκίνητα της Renault έρχονται στη χώρα μας από τους Αδελφούς Σαρακάκη. Έως το πρώτο μισό της δεκαετίας του '50 γενική αντιπροσωπεία ήταν η "Ι.Δ. Σαρακάκης & ΣΙΑ" (επιχείρηση την οποία είχε ιδρύσει στην Αθήνα ο Ιωάννης Σαρακάκης), με έδρα στη Λεωφ. Συγγρού 12. Από το 1955 ο έλεγχος περνάει στην "Αφοί Σαρακάκη Α.Ε", μέτοχος της οποίας ήταν και ο Ιωάννης Σαρακάκης, χωρίς αρχικά να αλλάξει έδρα. Εκείνη την εποχή έμφαση δίνεται στην προώθηση του μικρού και οικονομικού Renault 4CV, στους 5 φορολογίσιμους ίππους. Λίγο αργότερα, το 1956, θα προστεθεί στη σειρά και το, επίσης μικρό, 4πορτο Dauphine στους 6 φορ. ίππους. Έως τότε η έδρα της επιχείρησης θα έχει μεταφερθεί στην οδό Γ' Σεπτεμβρίου 43. Κατά τη δεκαετία του '60 η γαλλική εταιρία θα παρουσιάσει μια σειρά από νέα μοντέλα, όπως τα R4, R8, R16 κ.α, τα οποία θα εξασφαλίσουν μια αξιοπρεπή πορεία της εταιρίας στην ελληνική αγορά. Διαθέσιμα ήταν και τα επαγγελματικά οχήματα της.
Το 1977 η αντιπροσωπεία της Renault θα περάσει στα χέρια της MAVA A.E με έδρα αρχικά στη Λεωφ. Κηφισίας 135. 
Η MAVA (των Α.Μανιατόπουλου & Γ. Βαγιωνή) ακουλουθεί άμεσα μια πιο επιθετική επικοινωνιακή πολιτική. Aυτό μεταφράζεται σε έντονη διαφημιστική προβολή αλλά και σε εκδηλώσεις όπως αυτή που έγινε το 1978 στη Κρήτη ενώπιον δημοσιογράφων και εμπόρων Renault, για τη παρουσίαση του R18 (ξενοδοχείο Ρέθυμνα Beach).  Εκείνη την εποχή διαθέτει ήδη μια πλήρη σειρά μοντέλων σε όλες τις κατηγορίες (R4, R5, R6, R12, R16, R15, R20), όμως αυτό δεν την ωφελεί ιδιαίτερα στην εγχώρια αγορά εφόσον, το ίδιο έτος, το μερίδιο της ήταν μόλις στο 1.8%. Συνολικά, οι πωλήσεις της γαλλικής εταιρίας είχαν ανοδικές τάσεις στη χώρα μας το διάστημα 1977-1979, όχι όμως σε τέτοιο βαθμό που να πρωταγωνιστεί στην ελληνική αγορά. Η θέση της θα βελτιωθεί σημαντικά στις αρχές της δεκαετίας του '80 με την παρουσίαση του Renault 9, που αποτέλεσε μεγάλη εμπορική επιτυχία στη χώρα μας. Το μικρομεσαίο sedan εκπροσώπησε την εταιρία στην ζωτικής σημασίας κατηγορία των 8 φορολ. ίππων (1.108 κ.εκ) και το 1982, μετά την έναρξη διάθεσης του, η Renault κατέκτησε το 4.4% της αγοράς, από το 1.4% το 1981. Περαιτέρω αύξηση είχε τα επόμενα 2 χρόνια. Μεγάλη επιτυχία γνώρισε η εταιρία και τη δεκαετία του '90 με μοντέλα όπως τα Clio, "19" και Megane. Η συνεργασία μεταξύ Renault & MAVA ήταν μακροχρόνια και διακόπηκε μόλις το 2008.



Renault 4CV

To Renault 9 (Car of the Year 1982) βοήθησε την εταιρία να αυξήσει σημαντικά το μερίδιο της στη χώρα μας, τη περίοδο 1982-1984. Από το 1983 ήταν διαθέσιμη και η hatchback έκδοση, με διαφορετική ονομασία (R11). 

Η πρώτη γενιά του Clio (photo) έδωσε ώθηση στις πωλήσεις της Renault στην Ελλάδα. Χάρη σε αυτό, αλλά και στο μικρομεσαίο R19, κατέλαβε την 4η θέση στη γενική κατάταξη το 1991, με 10.796 μονάδες. Ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις με κινητήρες 1.200 & 1.400 κ.εκ.



RENAULT FARMA: Το ελληνικό Renault

Το 1980 οι Βαγιωνής & Μανιατόπουλος της MAVA A.E αποφασίζουν να δημιουργήσουν ένα μικρό, οικονομικό επαγγελματικό όχημα. Την σχεδίαση ανέλαβε ο Γιώργος Μιχαήλ. Εκείνη την εποχή η ελληνική νομοθεσία ευνοούσε αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας, τα οποία ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή. Το πρωτότυπο ήταν έτοιμο πολύ σύντομα και η ΜAVA το στέλνει στην Γαλλία ώστε να πάρει έγκριση από τη Renault, όπως και έγινε. Κατόπιν αυτής της διαδικασίας πήρε έγκριση τύπου και στην Ελλάδα. Η παραγωγή του γινόταν στις εγκαταστάσεις της MAVA, στη Νέα Φιλαδέλφεια. Mε την ονομασία Farma, φοράει το σήμα της γαλλικής εταιρίας και πωλείται μέσα από το επίσημο δίκτυο της.Το Farma βασιζόταν σε πλαίσιο της Renault άλλωστε (R4) και ήταν διαθέσιμο με τον κινητήρα των 845 κυβικών εκατοστών της εταιρίας, απόδοσης 34 ίππων. Κατασκευάστηκε σε 5 τύπους, σε συνολικά 3.500 μονάδες. Η εγχώρια προστιθέμενη αξία ξεπερνούσε το 40%. Το 1983 παρουσιάστηκε και μια βελτιωμένη έκδοση το Farma Σ, όμως σύντομα η MAVA θα αναγκαστεί να διακόψει τη παραγωγή, λόγω εργασιακών προβλημάτων. Επιπλέον, το 1985 η ελληνική νομοθεσία παύει να είναι ευνοϊκή για τα ελαφρά επαγγελματικά τέτοιου τύπου, με αποτέλεσμα να μην υπάρξει καμία συνέχεια του εγχειρήματος.
Το Farma σε πέντε διαφορετικούς τύπους. 

Το Farma στη δημοφιλή εκδοχή του, με αποσπώμενη αδιάβροχη τέντα.






Billy
(photos: αρχείο bill files)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου