Σελίδες

Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

Αφιέρωμα: Βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην ελληνική αγορά του χτες. (Hillman-Vauxhall-Riley)

H  Hillman ήταν μια βρετανική εταιρία κατασκευής αυτοκινήτων (από το 1907). Ανήκε στον όμιλο της Rootes από το 1931. Στην Ελλάδα η παρουσία τους κατά τις δεκαετίες του ’50 κα ’60 δεν ήταν αμελητέα. Στο διάστημα 1953-1956 τα Hillman έφερνε στη χώρα μας η ΒΑΤΕΞ Α.Ε. (Βρεταννικαί Αντιπροσωπείαι Τεχνικαί Εξαγωγαί) με έδρα αρχικά στην οδό Σταδίου 29. Η ίδια επιχείρηση έφερνε και τα οχήματα από τις άλλες θυγατρικές του Rootes Group, όπως της Humber, της Sunbeam και της Commer (φορτηγά και λεωφορεία).  Το βασικό της μοντέλο εκείνη την εποχή ήταν το Hillman Minx, ένα μικρομεσαίο 4θυρο οικογενειακό αυτοκίνητο, στους 8 φορ. ίππους. Το 1963 η Hillman παρουσίασε το μικρό δίπορτο Imp με κινητήρα 875 κ.εκ., τοποθετημένο πίσω,  που έμεινε στην αγορά μέχρι περίπου τα μέσα της δεκαετίας του ’70. 

Μετά την ΒΑΤΕΞ,  την αντιπροσωπεία ανέλαβε η Rootes Products με έδρα στη Λεωφ. Συγγρού 5 και αργότερα (δεκαετία ’60 & ’70) η ΕΤΕΠΑ Α.Ε. μαζί με άλλα brands της Rootes, όπως της Singer, της Sunbeam και της Humber. Έως τα μέσα της δεκαετίας του ’60 οι πωλήσεις της ήταν σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικά επίπεδα.  Το 1970 η Hillman παρουσίασε το τελευταίο νέο της μοντέλο εξελιγμένο από τη Rootes, το Avenger, ενώ είχε προηγηθεί η πλήρης εξαγορά της μητρικής εταιρίας από την αμερικάνικη Chrysler, το 1967. Αυτό κυκλοφόρησε στη χώρα μας ως Sunbeam 1250 & 1500. Η πορεία του στην ελληνική αγορά ήταν ικανοποιητική, στις αρχές της δεκαετίας του’ 70. Το 1250 ήταν το δημοφιλέστερο, εφόσον ήταν στη κατηγορία των 9 φορ. ίππων. Ο βασικός κινητήρας του ήταν 1.248 κ.εκ. με απόδοση 54 ίππων. Το 1500 (10 φορ. ίπποι) ήταν αρχικά διαθέσιμο στις εκδόσεις  Deluxe & Super.  Μετά το 1973 αυτοί οι κινητήρες αντικαταστάθηκαν από νέα σύνολα 1.300 & 1.600 κ.εκ.  Με αυτά τα μοτέρ ήταν διαθέσιμο και το ανανεωμένο Sunbeam Avenger από το 1976. Παρόλα αυτά η παρουσία της έως εκείνη την εποχή στην αγορά, θα είναι πλέον υποτονική. Επιπλέον η εταιρία είχε ήδη μετονομασθεί σε Chrysler UK, που αποτελούσε το βρετανικό κομμάτι της Chrysler Europe (το Avenger του ’76 έφερε το σήμα της Chrysler).  

H Hillman ήταν αρκετά δημοφιλής στην Ελλάδα ως τα μέσα της δεκαετίας του '60. Το 1962 ήρθε στη 5η θέση των πωλήσεων, με μοντέλα όπως το Minx (φωτό) στα 1.400 κ.εκ. και το Super Minx στα 1.600 κ.εκ.

Όπως στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές εκτός Μ. Βρετανίας, έτσι και στη χώρα μας το Hillman Avenger κυκλοφόρησε ως Sunbeam 1250 & 1500. Είχε μια αξιοπρεπή πορεία στην ελληνική αγορά κατά τις αρχές της δεκαετίας του '70. 

H βρετανική Vauxhall ξεκίνησε τη κατασκευή αυτοκινήτων το 1903. Το 1925 την εταιρία αγόρασε η General Motors και έκτοτε αποτελεί μέλος της αμερικάνικης πολυεθνικής.  Έτσι, η Vauxhall ήταν ένα από τα ευρωπαϊκά παρακλάδια της GM, μαζί με την Opel. Μετά τον πόλεμο (αρχές δεκαετίας ’50), την αντιπροσωπεία ανέλαβε αρχικά η "Αθηνά Ανώνυμος Εταιρία Αυτοκινήτων", μια επιχείρηση με δραστηριότητα στο χώρο του αυτοκινήτου από την εποχή του μεσοπολέμου.  Η έδρα της ήταν στην οδό Σταδίου 4. Τα μοντέλα που εισήγαγε εκείνη την εποχή ήταν τα τετρακύλινδρα Wyvern, με κινητήρα 1.5 λίτρων  και τα 6κύλινδρα Velox.  Λίγο αργότερα ήταν διαθέσιμα και τα 6κύλινδρα Cresta, παρόμοια με τα Velox αλλά πιο πολυτελή.  Προς τα τέλη της δεκαετίας του ’50 τα Wyvern θα αντικατασταθούν από τα Victor. H σχεδίαση των μοντέλων της εκείνη τη περίοδο ακολουθούσε τα αμερικάνικα πρότυπα. Την άνοιξη του 1959 την αντιπροσωπεία της Vauxhall ανέλαβε η "Γενική Αυτοκινήτων Α.Ε". του ομίλου Σαρακάκη. Η ίδια επιχείρηση ανέλαβε τα προϊόντα και άλλων εταιριών της GM και συγκεκριμένα, των αμερικάνικων επιβατικών Buick και Oldsmobile και των φορτηγών της GMC (Η.Π.Α) και της Bedford (Μ. Βρετανία).   Τον Σεπτέμβριο του 1963 η Vauxhall παρουσίασε ένα νέο οικονομικό μοντέλο, το Viva. Ήταν ένα μικρό δίπορτο αυτοκίνητο στα πρότυπα του Opel Kadett που είχε παρουσιαστεί ένα χρόνο νωρίτερα. Το Viva κινούσε ένας κινητήρας 1.057 κ.εκ. και το συνολικό του μήκος ήταν 3.94 μέτρα. Αυτό αποτέλεσε και το πιο επιτυχημένο μοντέλο της Vauxhall στην ελληνική αγορά, χάρη στο οποίο οι πωλήσεις της αυξήθηκαν σημαντικά στο διάστημα 1964-1965. Η κεντρική έκθεση εκείνη την εποχή, αλλά και  για όλη τη δεκαετία του ’60, ήταν στην οδό Γ’ Σεπτεμβρίου 43. Επίσης υπήρχε το μεσαίο οικογενειακό Victor στα 1.600 κ.εκ., με νέο μοντέλο από το 1965 (Victor 101).  H πρώτη γενιά Viva αντικαταστάθηκε επίσημα τον Σεπτέμβριο του 1966, όμως ήταν διαθέσιμη στη χώρα μας ως τα τέλη του έτους σε τρεις εκδόσεις: βασική, Deluxe και SL90 Super LuxH δεύτερη γενιά του μοντέλου είχε αυξημένες διαστάσεις  και ο βασικός κινητήρας ήταν στα 1.159 κ.εκ. Αν και αρχικά κυκλοφόρησε μόνο ως δίπορτο, από τα τέλη του 1968 υπήρξε και 4πορτη έκδοση. Η τρίτη (και τελευταία) γενιά Viva παρουσιάστηκε στα τέλη του 1970.  Η πορεία της μετά τα μέσα των 60s και έως τις αρχές των 70s διατηρήθηκε  σταθερά σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 τα μοντέλα της βασίζονταν σε αυτά της Opel, με ορισμένες  σχεδιαστικές αλλά και μηχανικές διαφοροποιήσεις. Η Vauxhall πάντως  έδινε το παρόν στην εγχώρια αγορά έως τις αρχές της δεκαετίας του ’80 (περίπου ως το 1981-82), οπότε και αποσύρθηκε από την ηπειρωτική Ευρώπη. Η μάρκα έκτοτε διατηρήθηκε μόνο στη Μ. Βρετανία, με τα μοντέλα της να αποτελούν τις αντίστοιχες εκδόσεις των Opel για την εκεί αγορά. Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 την αντιπροσωπεία Vauxhall ανέλαβαν οι Αφοί Μαγκριώτη. Όμως, ήδη οι πωλήσεις της ήταν ελάχιστες ως τότε, με διαθέσιμα μοντέλα τα Chevette & Cavalier (παρόμοια με τα Kadett & Ascona). 
Το Viva 1ης γενιάς αποτέλεσε το πλέον εμπορικό μοντέλο της Vauxhall στην Ελλάδα. Χάρη σε αυτό, η εταιρία βρέθηκε μέσα στις 10 πρώτες των πωλήσεων το 1964 & το 1965. 

H Riley ήταν μια Βρετανική εταιρία παραγωγής αυτοκινήτων, με παράδοση από τα πρώτα χρόνια της διάδοσης του αυτοκινήτου. Μετά το 2ο παγκόσμιο πόλεμο έγινε μέρος της British Motor Corporation (B.M.C.), αποτελώντας ένα από τα πολλά παρακλάδια της. Τα μοντέλα της βασίζονταν σε αυτά των Austin-Morris που αποτελούσαν και τις πλέον  εμπορικές της Βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι τελευταίες ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένες και στη χώρα μας τη δεκαετία του '60 έως τις αρχές των 70s. Οι Austin & Morris διέθεταν άλλωστε τα γνωστά θρυλικά Mini, αλλά και τα επιτυχημένα μικρομεσαία "1100" & "1300". Όπως όλα τα brands της B.M.C., έτσι και τα Riley κυκλοφόρησαν στη χώρα μας. Αυτά πρέπει να εμφανίστηκαν λίγο μετά τα μέσα της δεκαετίας του '60, οπότε και η παρουσία τους ήταν περιορισμένη χρονικά, εφόσον η παραγωγή της Riley σταμάτησε το καλοκαίρι του 1969. Την αντιπροσωπεία Riley στη χώρα μας είχε η "Αδελφοί Δούκα Α.Ε" με έκθεση επί της Λ. Συγγρού 69. Οι αδελφοί Δούκα διέθεταν άλλωστε, στα '60s & '70s, πολλές από τις αντιπροσωπείες των Αγγλικών εργοστασίων (Μorris, Austin, Wolseley κλπ). 
Τα μοντέλα που διέθετε και ήρθαν και στην Ελλάδα, ήταν τα εξής. Το Riley Elf. Βασισμένο στο Mini, αποτελούσε μια αναβαθμισμένη παραλλαγή του. Η παραγωγή του ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 1961 και με διάφορες παραλλαγές, παρέμεινε ως τον Αύγουστο του 1969. Η εμφάνιση του ξεχώριζε σε σχέση με τα original Mini, όχι μόνο στη μάσκα αλλά και στο πίσω μέρος, με τα τονισμένα φτερά. Μηχανικά μοιραζόταν τους ίδιους κινητήρες, αρχικά των 848 κ.εκ. και από το 1963 των 998 κ.εκ. Η τρίτη και τελευταία σειρά του μοντέλου κυκλοφόρησε στο διάστημα Οκτωβρίου 1966-Αυγούστου 1969 (γνωστό ως MkIII). To Riley Kestrel. Ήταν μια περισσότερο πολυτελής έκδοση σε σχέση με τα Austin-Morris 1100 & 1300. Υπήρχε διαθέσιμο ως το 1969 με τα ίδια μηχανικά μέρη. Πιθανότατα στην Ελλάδα κυκλοφόρησε μόνο με το μικρό μοτέρ, στους 8 φορολογήσιμους ίππους. Εσωτερικά ήταν πιο προσεγμένο και πολυτελές. Τέλος, υπήρχε το μεγάλο "4/72", βασισμένο στα Austin Cambridge & Morris Oxford, με κινητήρα 1.622 κ.εκ. 
Μόλις μερικές δεκάδες Riley διατέθηκαν και κυκλοφόρησαν στη χώρα μας. Άλλωστε, όπως τα περισσότερα παρακλάδια της B.M.C., απευθύνονταν σε πιο "ειδικό" κοινό και η τιμή τους ήταν κατά συνέπεια πιο "τσιμπημένη" από τα Austin & Morris. Έτσι, σήμερα αποτελούν μια ξεχασμένη ιστορία, όπως και πολλές άλλες αγγλικές εταιρίες.
Riley Kestrel




Billy.
(έρευνα Billy)
(photos αρχείο Billy Files)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου