Σελίδες

Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2013

Αυτοκίνητο της χρονιάς. Ιστορική αναδρομή (δεκαετία '70)

Συνέχεια της ιστορική αναδρομής στο θεσμό του "Αυτοκινήτου της Χρονιάς", ο οποίος φέτος θα συμπληρώσει 50 χρόνια. Μετά από μια σύντομη αναφορά για τη διοργάνωση καθώς και  τα αυτοκίνητα που κέρδισαν τον πολυπόθητο τίτλο τη δεκαετία του '60 (1964-1969), προχωράμε στη δεκαετία του '70.
Το 1970 η Fiat κερδίζει τον τίτλο για δεύτερη φορά. Αυτοκίνητο της Χρονιάς, το Fiat 128. Ένα πραγματικό σύγχρονο αυτοκίνητο εκείνη την εποχή. Με τη κίνηση μπροστά, επαρκείς χώρους και καλή οδική συμπεριφορά, αποτελούσε ένα εξαιρετικό προσιτό μοντέλο. Ο βασικός κινητήρας ήταν καινούργιος, στα 1.100 κ.εκ. με απόδοση 55 ίππων.
To Fiat 128 παρουσιάστηκε το 1969 και αναδείχθηκε ως το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1970. 

Μετά τη Renault, τo 1966 και τη Peugeot, το 1969, ήταν η σειρά της Citroen (από τις γαλλικές εταιρίες) να κερδίσει τον τίτλο με τη μικρομεσαία "GS", το 1971. 
Το μοντέλο με την αεροδυναμική σχεδίαση, ανήκε στην πιο εμπορική κατηγορία από την οποία η Citroen απουσίαζε μέχρι εκείνη την εποχή. Η υδροπνευματική της ανάρτηση ήταν επαναστατική για αυτοκίνητο αυτής της κλάσης και σίγουρα ένα ισχυρό επιχείρημα για να την επιλέξουν οι κριτές. Στη δεύτερη θέση εκείνη τη χρονιά ήρθε το μεσαίο οικογενειακό VW K70, ενώ τρίτη ήρθε η ακριβή Citroen SM, ένα μεγάλο coupe υψηλών επιδόσεων. 
Η GS διέθετε πολύ καλή οδική συμπεριφορά και εξαιρετική άνεση. Μάλλον η καλύτερη επιλογή για το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" το 1971.

Δε πέρασε πολύς καιρός και η Fiat επανέρχεται για έναν ακόμα τίτλο, το 1972. Αυτή τη φορά τους κριτές έπεισε το μικρό "127". Αξιοπρεπείς χώροι από το σχεδόν 3.6 μέτρων αμάξωμα, μπροστινή κίνηση και καλή οδική συμπεριφορά σε μια πρόταση ακόμα πιο προσιτή από το 128. Ένα σύγχρονο μικρό hatchback, οικονομικό στην οδήγηση, που θα γινόταν μεγάλη εμπορική επιτυχία σε όλη την Ευρώπη και φυσικά στην Ελλάδα. Βασικός κινητήρας στα 900 κ. εκ. με 45 "ζωηρά" άλογα.
Το Fiat 127 παρουσιάστηκε την άνοιξη του 1971 και ήταν το τρίτο κατά σειρά Fiat που κέρδιζε τον τίτλο "Car of the Year" (το 1972), μετά τα 124 & 128.

1973: Οι Γερμανοί ξανάρχονται, αυτή τη φορά με κάτι λιγότερο εντυπωσιακό σε σχέση με το NSU Ro80 (1968) αλλά πιο προσιτό και (πολύ) περισσότερο αξιόπιστο. And the winner is: Audi 80.
Η πρώτη γενιά του μοντέλου είχε βασικό κινητήρα 1.300 κ.εκ. και ήταν διαθέσιμο σε 2θυρο ή 4θυρο αμάξωμα. Προηγήθηκε στις προτιμήσεις των κριτών με μικρή διαφορά από το Renault 5 (Audi 114 βαθμοί, Renault 109 βαθμοί). 
Audi 80 πρώτης γενιάς. "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1973.

To 1974, "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" στέφθηκε η S-Class της Mercedes. Σαφώς και δεν ήταν ένα προσιτό, ούτε οικονομικό αυτοκίνητο. Ήταν όμως ένα τεχνολογικά προηγμένο μοντέλο. Επίσημα είχε παρουσιαστεί στα τέλη του 1972. Εγκαινίαζε ένα νέο σχεδιαστικό στυλ για την εταιρία, ενώ έθετε νέα πρότυπα στην ασφάλεια και τη ποιότητα. Ο βασικός κινητήρας ήταν ένας 6κύλινδρος 2.800 κ.εκ. αλλά η επιτροπή έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην ύπαρξη των μεγαλύτερων κινητήρων, λόγω απόδοσης, όπως ο V8 4.500 κ.εκ.
Η πολυτελής S-Class (W116) ήταν το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1974.

Η Citroen παρουσίασε το 1974 τον αντικαταστάτη της θρυλικής DS, η οποία συμπλήρωνε σχεδόν 20 χρόνια παρουσίας στην αγορά. Το νέο μοντέλο ονομάστηκε CX. Δεν ήταν τόσο ριζοσπαστικό όσο ο προκάτοχός της, όμως επρόκειτο για ένα εξαιρετικά σχεδιασμένο αυτοκίνητο. Τα οδικά χαρακτηριστικά, η άνεση, η αεροδυναμική του ήταν μερικά από τα στοιχεία που έχρισαν τη μεγάλη Citroen ως "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1975. Ο βασικός κινητήρας ήταν 2.000 κ.εκ απόδοσης 102 ίππων. Tην ίδια χρονιά υποψήφιο για τον τίτλο ήταν και το Volkswagen Golf που ήρθε στη δεύτερη θέση, όμως σύντομα θα γινόταν τεράστια εμπορική επιτυχία παγκοσμίως.
Citroen CX.

Το 1976 "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" εξελέγη το Simca 1307/1308. H γαλλική εταιρία βρισκόταν υπό τον έλεγχο της αμερικάνικης Chrysler εκείνη την εποχή. Η επιτροπή εκτίμησε την ελκυστική του εμφάνιση, το πρακτικό 5θυρο αμάξωμα, την ασφαλή οδική συμπεριφορά και την οδηγική ευχαρίστηση που προσέφερε. 
H Rover ήταν η πρώτη εταιρία που κέρδισε τον τίτλο "Car of the Year", το 1964 με το "2000" (P6). Αυτό έμεινε στη παραγωγή για 14 χρόνια, έως το 1977. Τον Μάιο του 1976 είχε παρουσιαστεί ο αντικαταστάτης του, το SD1, αρχικά με κινητήρα 3.500 κ.εκ. V8. (Rover 3500). Oι επιδόσεις του "3500", η σχεδίαση, η συμπεριφορά του στο δρόμο και οι εξαιρετικά ανταγωνιστικές τιμές για αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας, του χάρισαν το τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1977. 
Simca-Chrysler 1307-1308. "Car of the Year" 1976

Rover 3500. "Car of the Year" 1977. Σταδιακά το αυτοκίνητο απέκτησε και μικρότερους κινητήρες με τον βασικό να είναι στα 2.000 κ.εκ., όμως απέκτησε και προβλήματα στη ποιότητα κατασκευής.

Το 1978 η επιτροπή επιβράβευσε τις προσπάθειες της Porsche για το σχεδιασμό της "928". Αντίθετα με τη κλασική 911, η 928 είχε τον (υδρόψυκτο) κινητήρα εμπρός, ήταν πιο ήσυχη, καλύτερα ζυγισμένη, με την οδήγηση να είναι πιο εύκολη και προβλέψιμη. Επιπλέον το μηχανικό σύνολο από αλουμίνιο στα 4.500 κ.εκ. διέθετε πολύ καλή ροπή και ήταν ιδιαίτερα αποδοτικό. Πίσω από την 928 ήρθε η μεγάλη BMW σειράς-7 (με 30 βαθμούς διαφορά), ενώ τρίτο ακολούθησε το Ford Granada.
H Porsche 928 ήταν το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1978. Όμως ο μύθος εξακολουθεί να ονομάζεται Porsche 911.

H Simca παρουσίασε το μικρομεσαίο 5θυρο Horizon το 1978. Ήταν το τελευταίο πραγματικά νέο μοντέλο της εταιρίας πριν αυτή διακόψει τη παραγωγή της, στα μέσα της δεκαετίας του '80. Το πρακτικό του αμάξωμα, η άνεση και η ασφαλής οδηγική συμπεριφορά ήταν οι κύριοι λόγοι που εξελέγη ως το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1979, αν και με μικρή διαφορά από το παρόμοιας φιλοσοφίας Fiat Ritmo, που ήρθε δεύτερο.  
Simca-Chrysler Horizon.



Billy
(photos αρχείο Billy Files)









1 σχόλιο:

  1. Το audi80, είναι το πιο θρυλικό αμάξι όλων των εποχών! τώρα θελω να επενδύσω σε ένα καινούριο και θα ήθελα πολυ την γνώμη σας. Προσανατολίζομαι στο audi a1 https://www.audi.gr/gr/web/el/models/a1/a1-sportback.html αν και λίγο ακριβό, τι πιστεύετε αξίζει για το μέγεθός του;

    ΑπάντησηΔιαγραφή