Σελίδες

Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2012

H Oλυμπιακή Αεροπορία γεννιέται.

Καταχώρηση της νεοσύστατης Ολυμπιακής Αεροπορίας στις 2 Ιουνίου 1957.
Την 1η Ιουνίου 1957 (μία μέρα πριν) είχαν γίνει τα επίσημα εγκαίνια της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Είχε ιδρυθεί στις 6 Απριλίου του ίδιου έτους. Μέχρι τότε την αεροπορική συγκοινωνία εξυπηρετούσε η κρατική ΤΑΕ. Η ΤΑΕ (Τεχνικαί & Αεροπορικαί  Εκμεταλλεύσεις – Ελληνικές Αεροπορικές Γραμμές Α.Ε.) είχε ιδρυθεί λίγο πριν τον πόλεμο και μετά την απελευθέρωση ξεκίνησε πάλι δρομολόγια στις 3 Σεπτεμβρίου 1946. Πριν την ΤΑΕ, υπήρχε η Ελληνική Εταιρεία Εναέριων Συγκοινωνιών (Ε.Ε.Ε.Σ), ήδη από το 1931, η οποία όμως μετά τον πόλεμο έπαψε τη λειτουργία της. Άλλη αεροπορική εταιρία που κάνει την εμφάνισή της μεταπολεμικά είναι η “Αεροπορικαί Μεταφοραί Ελλάδος” (Α.Μ.Ε.)  καθώς και η “Ελληνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι” (ΕΛΛ.Α.Σ.), από την άνοιξη του 1947.  Σε αυτή μετείχαν τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Αεροπορίας και Πολιτικών Υπαλλήλων αλλά και Αμερικάνοι και Άγγλοι επιχειρηματίες. Επίσης εκείνη την εποχή δόθηκε άδεια στην εταιρία ΔΑΙΔΑΛΟΣ η οποία θα ανακληθεί το 1950 από το κράτος, λόγω παράβασης "του νόμου περί ελαχίστου στόλου".  Όμως η κακή οικονομική κατάσταση των τριών αερομεταφορέων που απέμειναν, οδηγεί το κράτος σε συγχώνευσή τους το 1951. Έτσι υπάρχει πλέον μόνο μια εταιρία, η “Εθνικαί Αεροπορικαί Γραμμαί – ΤΑΕ”. Πάντως η κίνηση αυτή δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, οπότε μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’50 το κράτος ψάχνει για αγοραστή. Ο σχετικός διαγωνισμός που έγινε το 1955 δεν απέφερε καρπούς με συνέπεια η ΤΑΕ να επιστρέψει στην αγκαλιά του κράτους! Η λύση θα βρεθεί αργότερα, το 1956, στο πρόσωπο του Αριστοτέλη Ωνάση. Μάλιστα ο Ωνάσης θα την αποκτήσει για πολύ λιγότερα χρήματα από την πραγματική της αξία, εφόσον κατέβαλε στο δημόσιο μόλις 2.169.000 δολλάρια (τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρίας υπολογίζονταν σε 6 εκ. δολλάρια).
Έτσι μπαίνουν οι βάσεις για τη δημιουργία της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Ένα όνομα που έγραψε ιστορία. Ήδη από τις τους πρώτου μήνες λειτουργίας πυκνώνει τα δρομολόγια εσωτερικού. Η πρώτη πτήση έγινε στις 6 Απριλίου 1957 από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη. Τη 1η Ιουλίου 1957 εγκαινιάζει το τριγωνικό δρομολόγιο Αθήνα-Ηράκλειο-Ρόδος. Εκείνη τη χρονιά η Ο.Α. μετέφερε 255.593 επιβάτες. Τα επόμενα χρόνια η αύξηση θα είναι εντυπωσιακή. Το 1965, πριν συμπληρώσει δεκαετία, ο αριθμός των επιβατών έχει ανέλθει σε 852.097. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η ανανέωση του στόλου. Αρχικά γίνονται παραγγελίες για τετρακινητήρια αεροσκάφη Douglas DC-6B και αεριωθούμενα De Havilland Comet 4B. Το πρώτο Comet (με ονομασία “Βασίλισσα Φρειδερίκη”) προσγειώθηκε στο Ελληνικό στις 30 Απριλίου 1960 και ξεκίνησε τακτικές πτήσεις στις 20 Μαΐου. Το Μάιο του 1966 η Ο.Α. παρέλαβε το πρώτο αεροσκάφος Boeing 707-320, από τα τρία που είχε παραγγείλει. Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς θα εγκαινιάσει με αυτό την απευθείας γραμμή Αθήνα-Νέα Υόρκη. Το Απρίλιο του 1969 η Ολυμπιακή αναγγέλλει νέα δρομολόγια για το Μόντρεαλ του Καναδά (2 φορές την εβδομάδα) και Σικάγο, χωρίς ενδιάμεση στάση.  
Το όνειρο του Ωνάση να κάνει την Ολυμπιακή μια από τις καλύτερες αεροπορικές εταιρίες στο κόσμο, γίνεται πραγματικότητα. Το 1971 ιδρύεται η Ολυμπιακή Αεροπλοΐα, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των εσωτερικών γραμμών αλλά και οι νησιωτικοί προορισμοί. Την διοίκηση είχε ο γιός του Αριστοτέλη Ωνάση, Αλέξανδρος Ωνάσης. Τον Μάρτιο του 1972 πραγματοποιείται η πτήση προς Σίδνεϋ (Αυστραλία) με ενδιάμεσους σταθμούς τη Σιγκαπούρη και τη Μπανγκόκ. Η Ολυμπιακή «των πέντε ηπείρων»! Λίγο αργότερα η εταιρία αποκτάει νέα αεροσκάφη Boeing 720-051B και τα εντυπωσιακά 747-200 (jumbo). Φημισμένο ήταν το service που προσέφερε στους πελάτες της η Ο.Α., ενώ γνωστή είναι η εμπλοκή διάσημων ελλήνων και ξένων σχεδιαστών μόδας για τη δημιουργία των στολών του ιπτάμενου προσωπικού . Η Coco Channel, o Pierre Cardin (1969-1971) με εντυπωσιακές δημιουργίες, ο Τσεκλένης ακολουθεί από το 1972 έως το 1976 και επίσης ονόματα όπως η Ρούλα Στάθη (κέρδισε τον διαγωνισμό του 1977) και ο Billy Bo, τo 1981.
Στις 22 Ιανουαρίου 1973 συνέβη το μοιραίο ατύχημα με τη πτώση του αεροπλάνου που πιλοτάριζε ο Αλέξανδρος Ωνάσης. Ο χαμός του γιού του, τσακίζει τον Αριστοτέλη Ωνάση. Τον Δεκέμβριο του 1974 καταγγέλλει τη σύμβαση με το κράτος για την Ολυμπιακή. Τον Μάρτιο του 1975 πεθαίνει, ενώ έχει πουλήσει τις μετοχές στο κράτος. Η κυβέρνηση καταβάλει το τίμημα μετά το θάνατο του Ωνάση (στους κληρονόμους), την ίδια χρονιά και η Ολυμπιακή κρατικοποιείται στα τέλη του 1975.
   
Τα De Havilland Comet της Ο.Α. (1960)
 Boeing 707-320. 


Βilly
(Aρχείο Billy Files) 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου