Σελίδες

Τρίτη 28 Οκτωβρίου 2014

Εικόνες από την Ελλάδα κατά τον 2ο Π.Π.

Το πρωί της 28ης Οκτωβρίου 1940 η φασιστική Ιταλία του Μουσολίνι, επιτίθεται κατά της Ελλάδας. Ο Μεταξάς έχει ήδη πει το ιστορικό "ΌΧΙ" στις αξιώσεις των Ιταλών και οι Έλληνες καλούνται στα όπλα. Η χώρα μας μπαίνει στη περιπέτεια του 2ου Π.Π. Τα υπόλοιπα είναι γνωστά. Η Ελλάδα θα αποδειχθεί επικίνδυνος αντίπαλος και μέσα σε έξι μήνες ο Μουσολίνι θα βρεθεί σε αδιέξοδο. Η πολεμική του μηχανή θα γονατίσει μπροστά στα ελληνικά στρατεύματα. Τον Ιταλό δικτάτορα ήρθε να σώσει η σύμμαχος Γερμανία, με τον Χίτλερ να επιτίθεται κατά της Ελλάδας τον Απρίλιο του 1941. Η χώρα μας θα συνθηκολογήσει και θα μπει στη μαύρη περίοδο της κατοχής για τα επόμενα 3.5 χρόνια.

Aπρίλιος 1941. Έλληνες στρατιώτες μετά τη συνθηκολόγηση με τους Γερμανούς. Οι ηρωικοί νικητές του ελληνοιταλικού πολέμου, περνάνε στο στρατόπεδο των ηττημένων ενώ, χάρη στον πανίσχυρο Χίτλερ, η πραγματικά ηττημένη Ιταλία εμφανίζεται ως θριαμβευτής. Το έπος του '40, όμως, έχει ήδη γραφτεί με χρυσά γράμματα στη νεότερη ιστορία της Ελλάδας, αλλά και  της Ευρώπης.

Αθήνα, Μάιος 1941. Οι Γερμανοί μπήκαν στη πρωτεύουσα στις 27 Απριλίου εκείνης της χρονιάς. Η παράδοση της πόλης έγινε σε ένα καφενείο στη λεωφόρο Κηφισίας, στους Αμπελοκήπους. Η δύσκολη περίοδος της κατοχής μόλις ξεκινούσε. 

Εικόνα από την Ομόνοια το 1941, κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. 

Σκυθρωπά πρόσωπα στην άδεια ψαραγορά της Αθήνας, το 1941. Η οικονομική αφαίμαξη από τις δυνάμεις κατοχής και η επίταξη τροφίμων και άλλων αγαθών, οδήγησε στο δραματικό χειμώνα του 1941-1942, με τη πείνα να θερίζει τους κατοίκους της πρωτεύουσας και άλλων μεγάλων αστικών -κυρίως- κέντρων. 

Καλλιθέα 1943.

Γερμανικά άρματα (Panzer) στο Θησείο, τον Ιούνιο του 1943.

Γερμανικά άρματα μάχης στη Θεσσαλονίκη, επίσης το 1943.

Κόρινθος 1941. Γερμανός υπαξιωματικός δίπλα σε κατασχεθέντα όπλα του Ελληνικού Στρατού. Μαζί του, δύο Έλληνες αξιωματικοί, αιχμάλωτοι. 

Μοτοσυκλέτες του Γερμανικού Στρατού στις Κονίστρες της Εύβοιας, γύρω στο 1944.


Γερμανοί στρατιώτες σε αναμνηστική φωτογραφία, με φόντο τα προπύλαια του Παναθηναϊκού Σταδίου (άγνωστη η ακριβής χρονολογία). 

Βούλγαροι στρατιώτες στη Θεσσαλονίκη κατά τον 2ο Π.Π.

Η πρεσβεία της Γερμανίας στο μέγαρο Πεσμαζόγλου, επί της λεωφ. Βασ. Σοφίας, γύρω στο 1942.

Κατοχή στην Ομόνοια, με τα ξύλινα καροτσάκια μεταφοράς παραταγμένα δίπλα στο πεζοδρόμιο. 



Billy
photos αρχείο Billy Files.

Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014

Aθήνα 1955


Έγχρωμες φωτογραφίες (Kodachrome), από την Αθήνα του 1955.




Billy
(αρχείο Billy Files)

Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2014

Περιμένοντας το τραμ.

Ουρά για το τραμ Νο2... Αθήνα 1948.




Photo Μεγαλοκονόμου
(αρχείο Billy Files)

Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου, Σεπτέμβριος 2014

Αύξηση 32.6% σημειώθηκε στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων τον Σεπτέμβριο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι. 
Οι ταξινομήσεις επιβατικών ανήλθαν σε 5.055 μονάδες, έναντι 3.812 μονάδων το 2013. 
Σε επίπεδο έτους, οι συνολικές πωλήσεις το πρώτο 9μηνο έφτασαν στις 53.844 μονάδες, ενώ το ίδιο διάστημα πέρσι είχαν πωληθεί 44.010 Ι.Χ. (αύξηση 22.3%).
Από τις συνολικές πωλήσεις Σεπτεμβρίου, οι 2.780 αφορούν ιδιωτικές πωλήσεις (ποσοστό 55%) και οι 2.275 εταιρικές πωλήσεις (45%)
Πάντως, το ποσοστό των λιανικών (ιδιωτικών) πωλήσεων από την αρχή του έτους ανέρχεται στο 48.4%, με τις εταιρικές να έχουν βοηθήσει σημαντικά στις αυξητικές τάσεις της αγοράς φέτος. 
Δημοφιλέστερα στις προτιμήσεις των αγοραστών αποδείχθηκαν για άλλη μια φορά τα πετρελαιοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα στη χώρα μας. 
Από τα 5.055 νέα Ι.Χ που ταξινομήθηκαν τον Σεπτέμβριο, τα 3.519 ήταν πετρελαιοκίνητα και τα 1.462 βενζινοκίνητα, με έναν μικρό αριθμό να αφορά άλλες κατηγορίες (υβριδικά, φυσικού αερίου κλπ).
Οι εκδόσεις diesel αποδείχθηκαν πιο δημοφιλείς στη χώρα μας έναντι των βενζινοκίνητων, 
για 15ο συνεχόμενο μήνα.

Το Opel Corsa ήταν πρώτο σε πωλήσεις, με διαφορά, τον Σεπτέμβριο, με 358 μονάδες (7.1%). Οι επιδόσεις του μπορούν να χαρακτηριστούν εξαιρετικές, με δεδομένο ότι το νέο μοντέλο έχει ήδη παρουσιαστεί επίσημα και βρίσκεται προ των πυλών. 
Μάλιστα, το Corsa προηγείται και στις συνολικές πωλήσεις του έτους, έχοντας αφήσει  το Toyota Yaris στη 2η θέση, αν και διαφορά μεταξύ τους είναι μόλις 97 μονάδες. 
Aναλυτικότερα, τα 10 πιο δημοφιλή μοντέλα ήταν τα εξής:
Τα 10 πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα
(Σεπτέμβριος 2014)
Α/Α
ΜΟΝΤΕΛΟ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
1
OPEL CORSA
358
2
NISSAN QASHQAI
201
3
TOYOTA YARIS
200
4
FORD FIESTA
200
5
VOLKSWAGEN POLO
182
6
RENAULT CLIO
172
7
VOLJSWAGEN GOLF
168
8
HYUNDAI i20
157
9
CITROEN C3
150
10
FIAT PANDA
143


Το Opel Corsa, ήταν 1ο σε πωλήσεις στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο. Πρώτο και στο 9μηνο, με 3.051 μονάδες, κλείνοντας τη καριέρα του δυναμικά. Πολύ σύντομα θα αντικατασταθεί από το νέο μοντέλο.

Τη 2η θέση των πωλήσεων κατέκτησε το Nissan Qashqai τον Σεπτέμβριο, με διαφορά μιας μονάδας μπροστά από τα Τοyota Yaris και Ford Fiesta, τα οποία ισοβάθμησαν με 200 μονάδες έκαστο. 


Η κατηγορία Β (supermini) είναι αυτή με τις περισσότερες πωλήσεις στη χώρα μας για το 2014, με 23.478 μονάδες στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου. Aκολουθεί η κατηγορία C (μικρομεσαία) με 13.849 μονάδες και στη συνέχεια η κατηγορία A (μικρά αυτοκίνητα πόλης) με 7.884 μονάδες. 




Billy
Στοιχεία: ΣΕΑΑ


Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Στ. Νιάρχος

Σκαλωσιές τοποθετημένες πάνω από το κτίριο της όπερας για την κατασκευή του ενεργειακού στεγάστρου. 26 Σεπτεμβρίου 2014
Εικόνα: Γιώργης Γερόλυμπος

Scaffoldings placed over the opera house for the construction of the energy canopy. Insulation works at the green roof slab of the car parking building. September 26, 2014
Photo: Yiorgis Yerolymbos




Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2014

H βασιλική οικογένεια στην Έδεσσα

1961. 
"Η Βασιλική Οικογένεια εις Έδεσσαν όπου τους επεφυλάχθη ενθουσιώδης υποδοχή και τους έρραναν με άνθη παρά την πίπτουσαν ραγδαίαν βροχήν"

Ο Βασιλιάς Παύλος με τη Βασίλισσα Φρειδερίκη, ακολουθούμενοι από τον Κωνσταντίνο και την Άννα-Μαρία.




Photo: Αφοι Μεγαλοκονόμου/Ελληνικά Φωτογραφικά Νέα
(αρχείο Billy Files)

Μια γαλλίδα θεά στην Αθήνα

Αθήνα, Αύγουστος 1991. 
Η χώρα μας ζούσε σε ρυθμούς απόσυρσης, ήδη από τις αρχές εκείνης της χρονιάς. Πολλά παλιά αυτοκίνητα που βρίσκονταν σε κυκλοφορία,  έδιναν σταδιακά τη θέση τους σε νέα καταλυτικά μοντέλα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, μέσω φορολογικών κινήτρων. Όμως, αυτή η καλογυαλισμένη Citroen DS της δεκαετίας του '70 δεν φαίνεται να φοβάται την απόσυρση. Αντίθετα, παρά την ηλικία της, η καλή κατάσταση στην οποία βρίσκεται δείχνει πως το τέλος της αργεί ακόμα. Επιπλέον, η διαχρονική της σχεδίαση (πρωτοποριακή το 1955 που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά) δεν την έκανε να δείχνει ξεπερασμένη ακόμα και τότε, αντίθετα με το ταπεινό Ford Cortina των 70s που περνάει αμέριμνο δίπλα της.



Billy
(photo: αρχείο Billy Files) 

Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Η απελευθέρωση μέσα από τον φακό του Φίνου

Το πρωί της 12ης Οκτωβρίου 1944, ο Φιλοποίμην Φίνος με τους συνεργάτες του, ανεβασμένοι σε ένα τζιπ, τριγυρνούν στην Αθήνα και κινηματογραφούν όλα τα στιγμιότυπα της απελευθέρωσης. Όταν φτάνουν στη Διον. Αρεοπαγίτου βλέπουν ότι η γερμανική σημαία κυματίζει ακόμα στην Ακρόπολη. Τότε ο Φίνος σκαρφαλώνει και κρύβεται. Κάποια στιγμή βλέπει τον Γερμανό στρατιώτη να πλησιάζει και να κατεβάζει τη σημαία, παίρνοντας την μαζί του σκυφτός. Ο Φιλοποίμην καταφέρνει να κινηματογραφήσει το μοναδικό αυτό ντοκουμέντο.
Όλα αυτά τα στιγμιότυπα, μαζί με κάποια από τις μέρες της κατοχής που είχαν γυριστεί κρυφά, αλλά και από αυτά των επόμενων ημερών, συγκεντρώθηκαν σε μια παραγωγή επικαίρων της Φίνος Φιλμ, η οποία ωστόσο δεν προβλήθηκε στην Αθήνα γιατί χάθηκε! Πολλά χρόνια αργότερα, ο Ροβήρος Μανθούλης τη βρήκε σε κάποια κινηματογραφικά αρχεία των ΗΠΑ και την ένταξε στο ντοκιμαντέρ του «Βίοι Παράλληλοι», απόσπασμα του οποίου μπορείτε να δείτε εδώ:




Πωλήσεις αυτοκινήτων: Σεπτέμβριος 2014

Αύξηση 32.6% σημειώθηκε στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων τον Σεπτέμβριο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι. 
Οι ταξινομήσεις επιβατικών ανήλθαν σε 5.055 μονάδες, έναντι 3.812 μονάδων το 2013. 
Σε επίπεδο έτους, οι συνολικές πωλήσεις το πρώτο 9μηνο έφτασαν στις 53.844 μονάδες, ενώ το ίδιο διάστημα πέρσι είχαν πωληθεί 44.010 Ι.Χ. (αύξηση 22.3%).
Στη πρώτη θέση βρέθηκε, τον Σεπτέμβριο, η Toyota με 560 πωλήσεις και ποσοστό 11.1%. Δεύτερη ήρθε η Opel με 516 πωλήσεις (10.2%), ενώ τη πρώτη τριάδα συμπλήρωσε η Volkswagen με 467 πωλήσεις (9.2%).
Αναλυτικότερα: 
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ  ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2014
Α/Α
ΕΤΑΙΡΙΑ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
ΠΟΣΟΣΤΟ
1
TOYOTA
560
11.1%
2
OPEL
516
10.2%
3
VOLKSWAGEN
467
9.2%
4
NISSAN
321
6.4%
5
CITROEN
291
5.8%
6
FIAT
282
5.6%
7
FORD
275
5.4%
8
HYUNDAI
264
5.2%
9
RENAULT
225
4.5%
10
SKODA
217
4.3%

Η Toyota προηγείται και σε επίπεδο έτους (Ιαν.-Σεπτ. 2014), με 5.862 πωλήσεις. Η Νissan βρίσκεται στη 2η θέση με 4.936 μονάδες, όμως οι Opel & Volkswagen ακολουθούν σε απόσταση αναπνοής, κάνοντας τη μάχη για τη 2η θέση ως το τέλος της χρονιάς, πραγματικό ντέρμπι. 
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ 
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ-ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2014
Α/Α
ΕΤΑΙΡΙΑ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
ΠΟΣΟΣΤΟ
1
TOYOTA
5.862
10.9%
2
NISSAN
4.936
9.2%
3
OPEL
4.931
9.2%
4
VOLKSWAGEN
4.916
9.1%
5
HYUNDAI
3.181
5.9%
6
FIAT
3.139
5.8%
7
FORD
2.835
5.3%
8
SUZUKI
2.789
5.2%
9
SKODA
2.670
5.0%
10
CITROEN
2.559
4.8%




Billy
Στοιχεία: ΣΕΑΑ