Σελίδες

Κυριακή 30 Απριλίου 2017

Η τροχονόμος της Pyongyang

Η Pyongyang είναι η πρωτεύουσα της Β. Κορέας. Μια χώρα απομονωμένη από τον υπόλοιπο κόσμο, που, ακριβώς γι'αυτό το λόγο, εξάπτει τη φαντασία αρκετών ανθρώπων στη δύση. Φυσικά, εδώ και μερικά χρόνια, αρκετές εικόνες έχουν κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο, από τον τελευταίο κομμουνιστικό "παράδεισο". Φωτογραφίες και βίντεο (στο youtube), που δείχνουν πτυχές από τη ζωή εκεί.
Όλα έχουν ενδιαφέρον για τον ξένο επισκέπτη στην "άγνωστη" Β. Κορέα. Ακόμα και οι...τροχονόμοι. 
Ο Raymond Cunningham είναι ένας από τους τυχερούς (;) που ταξίδεψε στη Pyongyang και, φύσικα, δεν έχασε την ευκαρία να απαθανατίσει πρόσωπα και πράγματα. 



H ζωή στους δρόμους της Pyongyang έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Οι γυναίκες τροχονόμοι δίνουν το δικό τους στίγμα. Φυσικά η κίνηση στις λεωφόρους της πόλης είναι μικρή. Το ιδιωτικό αυτοκίνητο είναι απλά... όνειρο θερινής νυκτός για τον μέσο πολίτη. Η μεγάλη πλειοψηφία μετακινείται με ΜΜΜ ή ποδήλατα. Τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν κυρίως αφορούν τα ταξί και τα κρατικά οχήματα. Αυτό όμως δεν έχει καμία σημασία. Το καθήκον είναι καθήκον και φαίνεται ότι το εκπληρώνουν με μεγάλη σοβαρότητα και πειθαρχία.
Σφυρίχτρα, και σημαιούλες (κόκκινη και κίτρινη), σε συνδυασμό με βλέμμα που δεν αφήνει πολλά περιθώρια για... παραβάσεις. 

Η τροχονόμος στη θέση της, για να ρυθμίσει τη κυκλοφορία στους... άδειους δρόμους της  Pyongyang.







Β.Α
Photos: Raymond Cunningham (2011)



Τετάρτη 26 Απριλίου 2017

Ταξίδι στην ανοιξιάτικη Ελλάδα του 1987

Άνοιξη 1987. Τριάντα χρόνια πίσω. Εικόνες μέσα από τον φωτογραφικό φακό της Marie-Hélène Cingal, που είχε επισκεφτεί τη χώρα μας κατά τη περίοδο του Πάσχα.

Ναύπλιο, Απρίλιος 1987.

O Ναός του Αγίου Ανδρέα στη Πάτρα.

Άποψη της Ναυπάκτου από το φρούριο. 

Συγκέντρωση κόσμου και εορτασμοί, έξω από το Ναό του Αγίου Νικολάου, στους Δελφούς.

Το Μοναστήρι του Αγίου Στεφάνου, στα Μετέωρα

Αθήνα, Απρίλιος 1987

'Οταν δεν υπήρχε η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου ...







Photos: Marie-Hélène Cingal (Απρίλιος 1987)



Παρασκευή 21 Απριλίου 2017

Πέθανε ο Στάθης Ψάλτης

Την τελευταία του πνοή άφησε νωρίτερα σήμερα ο δημοφιλής ηθοποιός, Στάθης Ψάλτης, σε ηλικία 66 ετών, έπειτα από πολύμηνη μάχη με τον καρκίνο. Το τελευταίο διάστημα, ο γνωστός ηθοποιός νοσηλευόταν στο νοσοκομείο «Άγιος Σάββας».
Την είδηση επιβεβαίωσε η εκπρόσωπος της οικογένειας Μαίρη Βιντιάδου.

Ο αγαπημένος ηθοποιός τον τελευταίο καιρό έδινε μάχη με τον καρκίνο ενώ τις τελευταίες ημέρες οι γιατροί έκριναν απαραίτητη την διασωλήνωσή του και την μεταφορά του στην εντατική.
Ο Στάθης Ψάλτης γεννήθηκε το 1951 στο Βέλο Κορινθίας όπου έζησε τα παιδικά του χρόνια μέχρι την ηλικία των 11 ετών όταν η οικογένειά του μετακόμισε στο Αιγάλεω.
Σπούδασε στη δραματική σχολή του Μιχαηλίδη. Το 1967, οπότε πήγε με τον φίλο του, επίσης ηθοποιό, Κώστα Αθανασόπουλο στη σχολή του Μιχαηλίδη ήταν μόλις 16 χρόνων και μέχρι να γίνει γνωστός ηθοποιός έκανε πολλά επαγγέλματα, μεταξύ άλλων και αυτό του ναυτικού.
Υπήρξε είδωλο της δεκαετίας του '80. Οι ταινίες του γνώριζαν τεράστια επιτυχία και οι ατάκες του έχουν γράψει ιστορία («Μανούλι, είσαι να τη βρούμε;», «Κούλα, πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος!» και «Κούλα με την κουλάρα σου!»).
Έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής, μαζί με τη Καίτη Φίνου, με εμπορικές ταινίες όπως «Καμικάζι αγάπη μου», «Τροχονόμος Βαρβάρα», «Τα Καμάκια», «Βασικά καλησπέρα σας», «Και ο πρώτος ματάκιας», «Τρελός είμαι ό,τι θέλω κάνω», «Έλα να αγαπηθούμε ντάρλινγκ», «Μάντεψε τι κάνω τα βράδια». Είχε παίξει πολλούς ρόλους στην καριέρα του τόσο στο σινεμά, όσο και στο θέατρο, κατά το πλείστον κωμικούς.
Το 1973, στην τηλεοπτική σειρά «Οι έμποροι των εθνών», τραγούδησε το «Ήτανε μιά φορά» του Νίκου Ξυλούρη. Από τότε τραγούδησε αρκετά τραγούδια σε ταινίες του, αλλά και σε επιθεωρήσεις.
Ο ίδιος έδινε σπάνια συνεντεύξεις και ακόμα σπανιότερα αναφερόταν στις ταινίες της δεκαετίας του '80 που τον καθιέρωσαν στο κοινό. Τα τελευταία χρόνια είχε δεχτεί προτάσεις να συμμετάσχει σε θεατρικές παραστάσεις, τις οποίες αρνήθηκε. Η τελευταία του εμφάνιση στο θέατρο ήταν φέτος στην παράσταση «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σαίξπηρ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη, στο θέατρο Πάνθεον, όπου κρατούσε τον ρόλο της παραμάνας.



Τετάρτη 19 Απριλίου 2017

Καβάλα 1959

Κατασκευή οδού της χερσαίας ζώνης των βόρειων κρηπιδωμάτων 
στον λιμένα Καβάλας, το 1959.





αρχείο vintage files

Τρίτη 18 Απριλίου 2017

Στο Σύνταγμα της δεκαετίας του ΄60

Αναμνηστική φωτογραφία στον προαύλιο χώρο της βουλής,  στις αρχές της δεκαετίας του '60. Από το πλάνο δεν λείπουν τα γνωστά και μη εξαιρετέα περιστέρια. 


Λήψη προς τη Λεωφ. Βασ. Αμαλίας, με τα ξενοδοχεία "Μεγάλη Βρετανία" & "King George" να δεσπόζουν.  




αρχείο vintage files

Οι άντρες με τις... κούκλες

Δύο άντρες μεταφέρουν κούκλες βιτρίνας, σε κάποιο δρόμο της Αθήνας, το καλοκαίρι του 1985. 





Photo: Dean Jensen / Historic Images



.

Παρασκευή 14 Απριλίου 2017

Ευχές


Πολλές ευχές για 
Καλή Ανάσταση & Καλό Πάσχα








.

Πέμπτη 13 Απριλίου 2017

O Βασιλιάς στη Δ.Ε.Θ

Ο βασιλιάς Γεώργιος Β'  στο περίπτερο της Γερμανίας, κατά την Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης το 1939 (14η Δ.Ε.Θ). Δεξιά εικονίζεται ο διάδοχος Παύλος. Σε πρώτο πλάνο και ένα από τα εκθέματα, ένα αυτοκίνητο μάρκας Wanderer, θυγατρικής της Auto Union, ανοικτού τύπου. Η Γερμανία είχε ήδη επιτεθεί στην Πολωνία (1 Σεπτ. 1939), ανάβοντας τη φλόγα του Β' Παγκόσμιου Πολέμου, όμως συμμετείχε κανονικά στη διοργάνωση. 







Β.Α
[photo: Heinrich Hoffmann - Getty Images]

Τετάρτη 12 Απριλίου 2017

Δευτέρα 10 Απριλίου 2017

Μεγάλη Εβδομάδα

Ο Μοναχός... Μετέωρα 1959
Καλή Μεγάλη Εβδομάδα!






photo: Nick Dewolf

Κυριακή 9 Απριλίου 2017

Νέα ονομασία


To παρόν ιστολόγιο από σήμερα αλλάζει ονομασία. Μετά από σχεδόν 5.5 χρόνια ύπαρξης ως bill-files, πλέον συνεχίζει τη πορεία του ως vintage-files
Το ταξίδι στο παρελθόν δεν σταματάει... Η θεματολογία παραμένει ως έχει, με έμφαση στο χτές της Ελλάδας και όχι μόνο. 
Εξαίρεση θα αποτελέσει η ενότητα του αυτοκινήτου, εφόσον δημιουργήθηκε ένα νέο ιστολόγιo που ασχολείται με την αυτοκινητιστική ιστορία της χώρα μας... το hellenicmotorhistory.blogspot.com.

Το bill-files.blogspot, συνέχισε και τον προηγούμενο μήνα την θετική του πορεία. Τον Μάρτιο πέτυχε συνολικά, 32.165 προβολές. Δυναμικά μπήκε και ο Απρίλιος, εφόσον την πρώτη εβδομάδα η αναγνωσιμότητα άγγιξε τις 10.000 προβολές. 
Ελπίζω η πορεία αυτή να συνεχιστεί και στο μέλλον, με τη νέα ονομασία. 



B.A

Πέμπτη 6 Απριλίου 2017

Ποδήλατα... κινούμενα


Τριάντα περίπου ποδήλατα θα κινηθούν σήμερον το πρωί επί του ωραίου τάπητος τον οποίον μεταξύ Αθηνών και Φαλήρου έστρωσεν ο Ανδρέας Συγγρός.
Το δε περιεργότερον και απίστευτον είνε ότι θα ίδωμεν και την Ποδηλατικήν Εταιρίαν ποδηλατούσαν. Φυσικώτερον θα ήτο να την ίδωμεν αστρονομούσαν, φιλολογούσαν, παίζουσαν μανδολίνο ή διοργανώσουσαν έκθεσιν γαρυφάλλων, παρά κινουμένην επί ρόδας ποδηλάτου.
Τα ελληνικά σωματεία ένα πράγμα κυρίως αγνοούν, εκείνο που δηλώνει η μακρά επί του μπαλκονιού των επιγραφή και γνωρίζουν όλα τα άλλα. 
Η Ποδηλατική Εταιρία έχει άπειρα μέλη εκτός, νομίζω των ποδηλατιστών. Εβάλθηκε άραγε να καταστρέψη το ποδήλατον ή ανέλαβε την διάδοσιν της πεζοπορίας; Όχι. Αγαπά το ποδήλατον. Είνε Ποδηλατική Εταιρία. Οι Έλληνες όμως είνε αντιποδηλατικοί. 
Αφού τους εμάζεψεν εξ'αρχής, αφού τους εκύλισεν επί ποδηλάτων  και τους επήγεν εις την Ραφίνα, ει το Τατόϊ, εις το Φάληρον, εις τον Μαραθώνα, εις την Βουλιαγμένη, έπειτα τους έχασε. 
Τους εκυνήγησεν αλλά είνε γνωστόν ότι κανείς δεν γίνεται φίλαθλος ή φυσιολάτρης δια των αστυφυλάκων. Ποδηλατιστής σημαίνει να κυνηγάς το ποδήλατον, όχι να σε κυνηγά το ποδήλατον. 
Μιαν ωραίαν πρωίαν η Ποδηλατική ηναγκάσθη, καθώς λέγεται, να κάμη εκδρομήν μόνον με τον αρχηγόν των εκδρομών της, διότι δεν είχε προσέλθει άλλος. 
Ο θάνατος του ποδηλάτου εν Ελλάδι είχεν ήδη σημάνει και αντί να το παρακολουθήση και η Ποδηλατική εις την αιωνιότητα, επροτίμησε να μείνη τουλάχιστον αυτή εις τον μάταιον τούτον κόσμον μήπως εξυπνήσουν ωραιότεροι καιροί. 
[...]
Είθε η σημερινή εκδρομή εις το Φάληρον, κατά την οποία θα τρέξουν σκωριώντες αρμοί ποδηλάτων, να είνε το εξύπνημα της κοιμηθείσης ελληνικής ποδηλασίας. Εγώ όμως, ο οποίος τόσον πολύ το εύχομαι, δεν το πιστεύω. Διότι, κύριοι, πρέπει να μάθετε ότι ο έλλην ανεκάλυψε και εις το ποδήλατον εν ελλάτωμα. 
Το ποδήλατον έχει το εξής ελλάτωμα, ότι πρέπει κανείς να κινή τα πόδια του. 
Είπαμε δε και από άλλοτε, είπαμε λοιπόν κύριοι, ότι ο έλλην δεν πρέπει να κινήται. Ο αληθής αθλητισμός είνε η καρέκλα και παν τείνον προς την ιδεώδη ταύτην ακινησίαν είνε το αληθώς αθλητικόν.




- Απόσπασμα από την εφημερίδα "ΣΚΡΙΠ" στις 6 Μαρτίου 1905. 
Το κείμενο υπογράφει αρθρογράφος με τα αρχικά Ζ.Π. 
Διατηρήθηκε η ορθογραφία και η σύνταξη του πρωτότυπου. 




Κυριακή 2 Απριλίου 2017

Απρίλιος 1987: Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ελλάδα, 30 χρόνια πριν

Μειωμένες κατά 19% ήταν οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στη χώρα μας, το πρώτο τετράμηνο του 1987. 
Σε χαμηλά επίπεδα κινήθηκε και ο Απρίλιος, με τις ταξινομήσεις να ανέρχονται σε 4.909 μονάδες. 
Στο διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου, οι πωλήσεις έφτασαν συνολικά τα 16.892 καινούργια αυτοκίνητα.  

Παράλληλα, διατέθηκαν στη χώρα μας, την ίδια περίοδο, 8.388 μεταχειρισμένα επιβατικά. Μείωση κατά 15% παρουσίασαν οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 1986, εξαιτίας των ελέγχων που είχαν ξεκινήσει στα ΚΤΕΟ. 
Το Απρίλιο, τα μεταχειρισμένα έφτασαν τις 2.210 μονάδες.

Πωλήσεις καινούργιων επιβατικών, Απρίλιος '87
Πρώτη σε πωλήσεις ήρθε η Seat με 550 μονάδες και μερίδιο 11.2% . Η ισπανική εταιρία έδινε δυναμικά το παρόν, με το μικρομεσαίο Ibiza, το οποίο ήταν διαθέσιμο και στην ιδιαίτερα προσιτή έκδοση "Junior", με τον κινητήρα των 903 κ. εκ. 
Στη 2η θέση ακολούθησε η βρετανική Austin Rover, με μερίδιο 10.1% και 494 μονάδες. Διαθέσιμα μοντέλα, το μικρό Metro στους 7 φορ. ίππους και το μεσαίο οικογενειακό Montego στους 9 φορ. ίππους, σε τιμή εξαιρετικά ανταγωνιστική για τη κατηγορία του. 
Η Nissan περιορίστηκε στη 3η θέση, με 472 πωλήσεις και 9.6%. Το πλέον εμπορικό της μοντέλο, το Sunny, βρισκόταν σε φάση αντικατάστασης, με νέο μοντέλο να αναμένεται περί τις αρχές καλοκαιριού. 
Τη πρώτη πεντάδα συπλήρωσαν, τον Απρίλιο, η Toyota με 444 πωλήσεις (9.0%) και η Lada με 371 πωλήσεις (7.6%) 

H Seat πήρε τη πρωτιά  στη χώρα μας, τον Απρίλιο του '87. 
Στη φωτογραφία το Ibiza που ήταν διαθέσιμο σε 3θυρες και 5θυρες εκδόσεις, 


Πωλήσεις καινούργιων επιβατικών, Ιανουάριος - Απρίλιος '87
Στο τετράμηνο, η Nissan κατείχε τη πρωτιά, με συνολικά 2.438 μονάδες και μερίδιο 14.4% 
Η Seat κατέκτησε τη 2η θέση με 1.822 μονάδες και 10.8%. Η σοβιετική Lada βρέθηκε 3η, με 1.317 μονάδες (7.8%) ενώ 4η ακολούθησε η Austin Rover με 1.219 μονάδες (7.2%). Η Toyota αρκέστηκε στη 5η θέση, με 1.051 πωλήσεις (6.2%) 

Από τα 4.909 νέα επιβατικά, τον Απρίλιο, το 50.9% ήταν προέλευσης Δυτικής Ευρώπης (2.498 μονάδες), το 29.4% Ιαπωνίας (1.442) και, τέλος, το 19.7% Ανατολικής Ευρώπης (965). 

Στην αγορά μεταχειρισμένων, τα δημοφιλέστερα ήταν τα Fiat. H ιταλική εταιρία κατέκτησε το 14.1% τον Απρίλιο, με 312 αυτοκίνητα, ενώ στο τετράμηνο είχαν διατεθεί 1.113 μεταχειρισμένα Fiat, με μερίδιο 13.3% 

To 1987 ήταν η καλύτερη χρονιά για την Austin Rover στην Ελλάδα, για όλη τη δεκαετία του '80. Αυτό φάνηκε από την αρχή του έτους, ενώ τον Απρίλιο κατέκτησε τη 2η θέση των πωλήσεων (photo: Austin Montego). 

Tα Fiat ήταν τα δημοφιλέστερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στη χώρα μας 30 χρόνια πριν. Και τον Απρίλιο εκείνης της χρονιάς η ιταλική εταιρία ήρθε πρώτη σε προτιμήσεις σε αυτό το κομμάτι της αγοράς.





Billy
Στοιχεία: ΣΕΑΑ





Σάββατο 1 Απριλίου 2017

Απρίλιος 1953: H κατανάλωση τσιγάρων στην Ελλάδα, 63 χρόνια πριν


Αυξημένη ήταν η κατανάλωση τσιγάρων τον Απρίλιο του 1953, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Συνολικά καταναλώθηκαν 848.315 κιλά, έναντι 777.836 τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς. 
Συγκριτικά με τον Απρίλιο του 1952, η κατανάλωση παρουσίασε ελαφρά μείωση, εφόσον η κατανάλωση είχε φτάσει τα 860.209 κιλά. 
Ενδιαφέρον έχει η κατανάλωση ανά κατηγορία. Τα αναλυτικά στοιχεία δείχνουν ότι, τον Απρίλιο του '53, τα 318.646 κιλά αφορούσαν τα βασικά τσιγάρα, τα 193.971  τα συρταρωτά, τα 133.506 ήταν τα εξαιρετικά, τα 79.181 ήταν ημιπολυτελείας και τα 43.191 πολυτελείας. 

Όσον αφορά τα τσιγάρα εισαγωγής, υπήρχε επιβάρυνση με φόρο πολυτελείας που έφτανε στις 156.710 δραχμές το κιλό, ενώ υπήρχε και επιπλέον δασμός 168.000 δρχ. το κιλό.
Αυτό, σε ένα πακέτο εισαγωγής 20 τσιγάρων, αντιστοιχούσε σε επιβάρυνση 6.495 δρχ. 








Billy
Διαφήμιση: αρχείο bill-files (Παπαστράτος, Απρίλιος 1953)







Καλό μήνα

Απρίλιος
Καλό μήνα σε όλες & όλους





(φωτογραφία: Μονεμβασιά, από Marcos Pararas)